Teaktræ på kistebænke

Hej
Jeg er ved at renovere mine kistebænke. De bestod af 12 mm krydsfiner med pålimet 6 mm teakstave ovenpå. Desværre var krydsfineren ikke vandfast og er nu i en stand som bedst kan beskrives som pilråddent.
Planen er at udskifte krydsfiner med 12 mm støbeplade, også kaldet trailerbund. Jeg har en idé om at det kan holde. Teakstavene fejler ingenting. Jeg har tænkt mig at lime stavene på støbeplade med "teak deck caulking" SIS 404 som er en primerfri klæbe/fugemasse og anbefalet af den lokale udstyrs pusher.
Spørgsmålet er : Skal jeg slibe på støbeplade inden limning, eller er det fint nok at bruge den ru side. Skal jeg lakere støbeplade så den er forseglet mod vand eller fugt? Kan man lakere sådan en plade?

Ole
Larsen 28
Hejlsminde

"Når alt andet er prøvet uden held, så prøv manualen"
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
STøbe pladen er som sådan ikke vandfast, det er overflade behandlingen der er vandfast, hvorfor du om nogle år vil få samme problem med en støbe kryds-finer, om end den er mere vandafvisende end en "normal" krydsfiner.
Den brune overflade med mønster i, er medvirkenede til vandafvisningen, og mønsteret gør at beton-støbningen nemmere giver slip. Dette skulle dog ikke have noget at sige i forbindelse med din lim, som burde kunne bruges direkte på.

 

Ved ikke om lim kan binde på den glatte overflade på støbepladerne, men eks tec 7 vil nok kunne gøre det.
Det er vigtigt at du forsegler kanten på støbepladerne, ellers er de ikke så vandfaste..

Støbeplade glat på begge sider..
Trailerplade glat på den ene side ru på den anden...

Vi prøver igen, i morgen --
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Pladen er ru på den ene side og glat på den anden. På limpatronen stå, at man skal slibe med korn 80 og gøre grundigt rent. Det er nok det jeg gør.
På 3 af kanterne limes en teakliste.
Kan man evt forsegle bagside og kanter med en tynd epoxy?
Er der nogen, som har erfaring med limning på "trailerbund"?

Ole
Larsen 28
Hejlsminde

"Når alt andet er prøvet uden held, så prøv manualen"
Du kan/bør købe WBP (vand og kogefast) X finer, det brugte jeg til en jolle for mange år siden.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også