Varmekilde/ventilation til fuldt isoleret udhus

Hej Alle

Jeg er igang med at bygge et udhus som skal bruges til træværksted. I vægge og loft er der 200mm isolering. Væg geog loft er opbygget sålede: 1500mm rockwool, dampspærre, 50mm rockwoll, OBS plade, gipsplade.
I vindure og døre er der små udluftningskanaler i toppen af rammen.

Når værkstedet ikke er i brug tænker jeg der skal være 10-12 grader og når værkstedet er i brug skal der være 18 grader. Tror hurtigt at temperaturen stiger når maskinerne er i gang.

Værstedet er hovedsageligt til træarbejde og der skal også opbevares vådt træ til tørring.

Ummidelbart tænker jeg at installere en varmepumpe, så temepraturen let skal styres op og ned. Men jeg er dog bekymret for at holde luftfugtigheden nede.

Jeg vil gerne høre hvad I tænker mht opvarmning/ventilation?

Når der er dampspærre har fungtet så ikke lidt svært ved at komme væk?

Mvh Jochim
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En varmepumpe er klart en god mulighed, alternativt hvis du har central varme, få trukket vand ud til at drive en kalorifier, afhængig af udhusets størrelse.

Ja, damp-spærren er for at forhindre fugt i at komme ind, og dermed blokerer den også for at det kan komme ud. Det er en dum ide at ligge træ til tørring inde i et lukket rum med begrænset udluftning. Lig det hellere ind i en overdækket karport, en garage med ventilation eller lignende.

 

mange varmepumper kan også virke som affugter, jeg ved ikke hvordan det lige fungere, men flere kan fungere med apps, så mon ikke man kan sætte en timer på så den lige affugter en time om dagen, eller mere alt efter behov.
Jeg har ikke adgang til fjernvarme, så varmepumpen vinder.

mht fugt og opbevaring af vådt træ og her taler jeg ikke om store mængler.
Jeg tænkte om man måske kunne kombinere varmepumpen med en "DUKA ONE".?
Den burde vel give godt indeklima samt affugtning. (Dette er vel relativt til udendørs)

Jeg må også lige undersøge varmempumpe affugtningsfunktion. Der må jo være en slag beholder eller afløb til vand, det forsvinder jo ikke bare..
Der går automatisk en afløbsslange fra din varmepumpe ud i det fri...Så den holder fint fugten nede..


Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis