Stikkontakt midt på ledning

Hej,
Bag i et af vores indbyggede køkkenskabe kører der en ledning.
Den vil jeg gerne sætte en stikkontakt/stikudtag på.

Kan det lade sig gøre? Hvilken stikkontakt kan man sætte på så strømmen føres videre?

Det jeg gerne vil lave ser nogenlunde sådan ud:

tak!
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan bruge hvilken som helst stikkontakt. Men du bliver sikkert nødt til at skifte et af kablerne, fordi det ene bliver for kort til at forbinde i stikkontakten. Kappen skal selvfølgelig indenfor i stikkontakten.

fase
@njord - det er et stykke installationskabel der løber ned i kælderen. Det er ikke kraft - har tjekket!
Så mener jeg godt der må etablere en stik kontakt på ledningen, naturligvis med det rette underlags osv. men da det er en fast installation så skal det godkendes af en autoriseret installatør.

MVH Njord
Lige den type du har afbilledet kan du montere, uden at kablet bliver for kort. Der er klemmer i begge sider.
Men ja, det er autorisations krævede arbejde. 

Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Annonce
da det er en fast installation så skal det godkendes af en autoriseret installatør. 
Det skal ikke godkendes af en installatør, fordi installatøren ikke kan og må godkende arbejde, der ikke er udført af hans firma. Arbejdet laves på eget ansvar. At der så bliver lavet meget el arbejde, som gør det selv, er en anden sag. 

fase
S. Fabrin skrev den 19-11-2019 11:10:46

Det skal ikke godkendes af en installatør, fordi installatøren ikke kan og må godkende arbejde, der ikke er udført af hans firma.  

 Hvor står det egentligt?

Jeg tænker faktisk der i mange sammenhænge laves arbejde af fx underentrepenører. og de er jo ansat andet sted, så det burde ikke kunne lade sig gøre / være lovligt?

MVH Njord
Hej Njord.
Se paragraf 6.KimK
https://www.retsinformation.dk/eli/ft/199911L00059 Her kan du finde reglerne.
Når der laves arbejde af underentreprenører kan de betragtes som ansatte. Desuden er der en uddannelse, som giver lov til at trække og fastgøre f.eks. kabler. Det arbejde skal ikke godkendes af installatøren, når der vises et certifikat  for uddannelsen.


fase
Vedhæftede filer:

MVH Njord
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis