Gasbeton / porebeton elementer som bagmur armering

Hej,

Jeg er ved at renovere et gammelt 60'er hus hvor der er gas/porebeton bagmursvægge, 50brede og fuld højde hele vejen rundt, der er nogle der er revnet lidt i samlinger efter at vi har brækket de indvendige vægge ned...

Hvordan kan jeg armere samlingerne … planen er at de skal filses, nogle foreslår netpuds… men er det forkert af mig at tro at jeg blot kan smide en selvklæbende armeringstape på og derefter køre over med noget til at filse med?

På forhånd tak.

Mvh

Be Smart - Not Stupid..

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor tykke er dine elementer? Tidligere brugte man en del 70mm elementer og de har en tendens til at revne.
Har du en ide om hvorfor dine elementer er revnet? Står de ordentligt på bunden/gulvet?
Nogen gange står de på et par klatter cement, hvilket ikke altid er optimalt, specielt hvis der er snydt med underfugningen...

MVH Njord
hej,
De er ca. 70mm de er revnet da vi har pillet de gamle indvendigevægge

uniddelbart står de af på det gamle dæk, som jeg har fjernet og skåret væg indtil vægge

det er enkelte steder de er revnet og det er ikke hele vejen ned, kun der hvor vi har flået gamle skabe/vægge Ned.

Hvad tænker du om det selvklæbende armeringstape og efterfølgende filsing? Fylder revnerne op med sand/cement inden.
Mvh


Be Smart - Not Stupid..

Hvis du skal gøre det, som fabrikanten anbefaler, skal du købe lim til reparation af revner i gasbeton/porebeton. Det købes i patroner magen til de patroner fugemasse købes i. Brugsanvisningen står på patronen. 

fase
S. Fabrin skrev den 18-11-2019 15:11:09

Hvis du skal gøre det, som fabrikanten anbefaler, skal du købe lim til reparation af revner i gasbeton/porebeton. Det købes i patroner magen til de patroner fugemasse købes i. Brugsanvisningen står på patronen.

 Jeg vil ikke sige de er revnet alle, jeg vil sige der er enkelte steder som er selvforskyldt, så det jeg spørger om er nok mere som sikring for at undgå/mindske chancerne for revner fremadrettet :-)


Be Smart - Not Stupid..

Gregeren skrev den 18-11-2019 16:11:19

Det kan jo godt være at det er bagmuren som er den bærende. Hvorfor det kan blive problematisk bare at fjerne de tilstødende vægge.

 Alle tilstødende vægge er pillet ned og det står endnu, det er gitterspær så de bure være selvbærende og ligner de lægger af på ydermuren.


Be Smart - Not Stupid..

Jeg vil ikke tro at armerings tape eller netpuds kan holde til noget som helst hvis de vil revne. Du kan banke nogle bølgesøm LINK skråt nedad over samlingen eller skære nogle ca 15 mm dybe vandrette riller og mure nogle stumper 8 mm armerings jern ind. Det er fint nok med ca. 150 mm længde.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 18-11-2019 20:03:01

Jeg vil ikke tro at armerings tape eller netpuds kan holde til noget som helst hvis de vil revne. Du kan banke nogle bølgesøm LINK  skråt nedad over samlingen eller skære nogle ca 15 mm dybe vandrette riller og mure nogle stumper 8 mm armerings jern ind. Det er fint nok med ca. 150 mm længde.

 Hvorfor tror du ikke armeringstape eller netpuds er nok?


bølgesøm hjælper vel ikke på revner det støtter/holder vel bare Sammen?


Be Smart - Not Stupid..

Lyst skrev den 18-11-2019 15:32:37

 Jeg vil ikke sige de er revnet alle, jeg vil sige der er enkelte steder som er selvforskyldt, så det jeg spørger om er nok mere som sikring for at undgå/mindske chancerne for revner fremadrettet :-)

Grunden til at jeg anbefaler at bruge den lim, som fabrikanten anbefaler, er at ja netop det der anbefales af fabrikanten. Det er ligegyldigt om revnerne er selvforskyldte eller ej. Gasbetonen skal limes sammen. Bølgesømmene bruges for at holde elementerne sammen under opførelsen. Du skal gå ud fra, bagmuren er bærende, fordi det var den måde husene blev bygget på i 60erne. Man satte bagmuren og satte spærene op, så andre håndværkere kunne lægge tag på og gå i gang indvendig, medens mureren "stablede sten op" til facaden

 


fase
Lim plus bølgesøm hjælper på revnedannelser. Men har du skåret det oprindelige terrændæk væk så muren står løs, så er der ikke noget der kan sikre imod nye revner 100% Står elementerne på sokkel så er revner nok mange år gamle og udvikler sig ikke yderligere.
Den garanti man kunne give på de siporex vægge var at de med sikkerhed ville lave revner. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis