Tarifsikringer vs gruppeafbryder

Hej,
Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad forskellen er mellem tarifsikringer og gruppe afbryder? hvorfor vælger man at bruge tarifsikringer i stedet for gruppe afbryder med samme værdi før HPFI afbryder? Det er jo nemmere at tænde igen hvis en af faserne bliver overbelastet og slipper for at købe sikringer.

/donnib

 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tarif sikringen er elforsyningens, og sikre du ikke trækker flere ampere, end du har betalt for.
Typisk er tarif sikringerne på 25 ampere, ønsker du større sikringer, mener jeg det koster den "beskedne sum" af 1000 kr pr ampere, det gode er er det er et engangsbeløb, det dårlige er at de ikke kan refunderes.

Vi prøver igen, i morgen --
Ok så var tarifsikringen måske dårlig ord. Det jeg mener er forsikringer man kan have i sin egen tavle før HPFI. En af mine kammerater har fået lavet et ekstra tavle til værksted og der har elektrikeren monteret et Tytan II gruppeafbryder med sikringer i af 20A i hovedtavlen og derfra trukket kabel til separat tavle. Hvorfor har man ikke valgt en Automatsikring 3P+N 20A i stedet for smeltesikringer ? Er det noget med karakteristikken at gøre ? Jeg skal have lavet noget lignende og jeg tænkte det er smartere med automatsikringer af 20A eller 25A (jeg har 5g6 kabel til separat tavle)

 

Det var nok det han havde i bilen og tror også prisen er lidt lavere

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Man bruger altid smeltesikringer.
Automatsikringer er for følsomme, med mindre du betaler noget mere end hvad smeltesikrings installationen koster.
Smelte sikringen kan bedre klare "belastnings spidser" end automat sikringerne kan, så smelte sikringen kan bedre klarer hvis du f.eks. starter en bord-rundsav på 16A end en automat sikring kan, især hvis du allerede har andet forbrug kørende i forvejen, så du kommer tættere på dine 20A.

Da sikringen i hoved tavlen til forsyning af undertavlen i princippet kun er der for at kortslutnings beskytte kablet mellem hoved tavle og undertavle, så er det ikke en sikring der skulle sprænge hele tiden, og af denne grund er smelte sikringen at foretrække frem for automat sikring, grundet ovenfor skrevet årsag (smelte karakteristikken er langsommere på smelte siking end på automat sikring).

 

Tak til alle, nu forstår jeg grunden ;)

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis