nyt sænket loft?

Hej

Jeg er ejer af et over 100 år gammelt hus hvor jeg nu går med tanken om at beklæde loftet i min gang med gips bl.a. pga små revner i pudsloftet samt for at skjule rør mv. Jeg kunne godt tænke mig at få sat spots op i gipsen.
Der er 2.70 til nuværende loft. Fra loft til underkant vandrette rør er der ca. 8 cm.

Hvordan ville i gribe dette an ift forskalning til gipsen?
Må rør og forgreningsdåse mv godt blive skjult oppe under gipsen så der ikke er direkte adgang til dem mere?

En udfordring ved at sænke loftet ca. 8 cm (eller mere?) er dog min trappeopgang hvor der så vil blive mindre plads til at passere. Der i forvejen kun ca. 5 cm luft til lofthjørnet når jeg går op af trappen. Jeg er 180 cm. Måske er gipsloft udelukket så? Hvad tænker i kyndige renovationsfolk? :)

Hej Jeg er ejer af et over 100 år gammelt hus... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
nu er jeg ikke vvs'er eller elektriker så skal ikke gøre mig klog, men det der må næsten være ok.

mht troldtekt, hvis du nemt vil opdage brud på røret og kan skrue pladen af nemt ville jeg heller ikke være nærvøs, selvom det måske ikke er helt efter bogen. under alle omstændigheder kan du jo bare med en hulsav lavet et hul så man kan se samlingen
crispy skrev den 27-11-2019 10:47:46

altså skjulte samlinger på varmerør

jeg tænker ikke det er lovligt.

vil et brud på røret gøre at vandet drypper ned gennem loftet? altså at du nemt kan se skaden?kan man nemt skrue pladen af?

 Pladen vil kunne skrues af med 6 skruer og ja, jeg tænker nemt vand vil kunne dryppe igennem troldtekt da det jo er en åben struktur

Jens J. skrev den 27-11-2019 11:16:31

Hvad med et liste loft af denne type. Ved ikke om det er lovligt, men det kan vel næppe betegnes som skjult.
Lavet så man kan skrue listerne af langs væggen så man kan komme til rør og el ?

 Det ser fedt ud. Hvad hedder produktet og er det hjemme fra dig selv?

Nej, men jeg har set det før andre steder. Dette billede fandt jeg bare på nettet for at illustrere mit forslag.

Man kan vist købe det færdigt, men da det skal laves på mål er det sikkert pænt dyrt.

Jeg ville lave det selv. Det er et oplagt gør-det-selv projekt, og så kan man helt selv bestemme liste størrelser, afstand mellem listerne mm.

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Vand løber meget nemt igennem troldtek plader. Jeg har prøvet det med en forkert tilsluttet slange op til 1. sal.  
Troldtek plader fik aldrig samme farve så de skulle skiftes.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
jeg tror bare jeg ville smide troldtek plader op så. det virker til du nok skal opdage brud og du kan altid skrue den ned. nogle gange skal man lige tænke over formålet med de regler også...

(undskyld professionelle hvis det er ulovligt)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis