nyt sænket loft?

Hej

Jeg er ejer af et over 100 år gammelt hus hvor jeg nu går med tanken om at beklæde loftet i min gang med gips bl.a. pga små revner i pudsloftet samt for at skjule rør mv. Jeg kunne godt tænke mig at få sat spots op i gipsen.
Der er 2.70 til nuværende loft. Fra loft til underkant vandrette rør er der ca. 8 cm.

Hvordan ville i gribe dette an ift forskalning til gipsen?
Må rør og forgreningsdåse mv godt blive skjult oppe under gipsen så der ikke er direkte adgang til dem mere?

En udfordring ved at sænke loftet ca. 8 cm (eller mere?) er dog min trappeopgang hvor der så vil blive mindre plads til at passere. Der i forvejen kun ca. 5 cm luft til lofthjørnet når jeg går op af trappen. Jeg er 180 cm. Måske er gipsloft udelukket så? Hvad tænker i kyndige renovationsfolk? :)

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
dit første problem bliver at du ikke må have skjulte samlinger i dine rør eller el

en elektriker kan vidst relavtivt nemt ordnet dit el men du skal nok berede dig på at skifte røret. er det varme? tænker du måske kan erstatte det med isoleret pex rør i rør så
Ja det et varme rør. De er synlige rundt i hele huset. Så hvis det blot havde været et gennemgående rør uden samlinger ville det være lovligt at skjule ?

Alternativt måtte jeg blot sætte gipsen uden sænkning så rørene stadig er synlige? Men er der så plads til spots stadig? 
hvor meget var der loftet kunne sænkes hvis du ikke skjuler røret?
Hvis du får styr på hvor bjælker ligger så er det muligt at skære hul op i det pudsede loft så der kan blive plads til spots.
Er der varme på ovenpå så skulle der ikke blive problemer uden dampspærre


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 18-11-2019 20:17:46

Hvis du får styr på hvor bjælker ligger så er det muligt at skære hul op i det pudsede loft så der kan blive plads til spots.
Er der varme på ovenpå så skulle der ikke blive problemer uden dampspærre

 Hvordan kan jeg nemmest finde bjælkerne uden at splitte hele loftet ad? Der er jo formodentligt bræddeforskalling over det hele som pudsen med hænger på. 

Kan gipsen forøvrigt blot fastgøres til eksisterende pudsforskalling eller skal der skrues op i bjælker for at det holder ?

Gips kan skrues op i pudsforskalling, men du skal have længere skruer end de normale. Brædder bag pudslaget er ca. 10 cm brede og så er der 0,5 - 1 cm sprække imellem. Så enkelte af dine skruer vil ramme det mellemrum og ikke holde noget. De skal så trækkes ud igen, og flyttes lidt. det er ok men lidt irriterende.
Du kan måske se bjælker ovenfra. Eller udefra da de oftest følger tagspær. Men i ældre huse kan der godt være en anden afstand imellem bjælker end spærafstand.
Er de 2 muligheder ikke tilgængelige, kan du banke lidt puds ned et sted, og så save hen i et mellem rum imellem brædder med en 1/2 kasseret fuksvans. Støder du på noget der er svært at save i er det sikkert en bjælke. Start ca. 1 m længere fremme og du får en indikation af normal afstanden.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis jeg istedet vælger at opsætte påskruet troldtekt vil det så være lovligt at have skjulte samlinger over troldtekten?
altså skjulte samlinger på varmerør

jeg tænker ikke det er lovligt.

vil et brud på røret gøre at vandet drypper ned gennem loftet? altså at du nemt kan se skaden?kan man nemt skrue pladen af?
Hvad med et liste loft af denne type. Ved ikke om det er lovligt, men det kan vel næppe betegnes som skjult.
Lavet så man kan skrue listerne af langs væggen så man kan komme til rør og el ?


Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis