gipsloft - lovkrav/brandsikkerhed

jeg sætter et værelse i stand på 1. salen i vores hus (der er loft og 200mm isolering over). da vi overtog det var der det der klassiske sommerhus træloft over som er pillet ned nu så vi kan se det pudsedd loft.

nu er spørgsmålet så: hvad er kravene til et loft her: jeg sætter forskallingsbrædder op og retter de værste skævheder, men skal der 1 lag eller 2 lag normal gips loft op? hvad er lovkrav? jeg vil gerne have det letteste loft da loftet hænger på bjælker der holder på tager (mansard agtigt tag) og jeg tænker det er bedst at holde det så let som muligt. er 1 lag brand eller fibergips måske bedre?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der stilles lidt forskellig krav om det er 1 plan eller 2 etager med kælder.
Er det 1 plan hus så er R30 nok for de bærende konstruktioner. Det vil sige at det skal kunne holde til en brand i 30 minutter før det styrter sammen Ved 2 etager og kælder hedder det R60 altså 60 minutter.
Der er ikke krav til tagkonstruktion hvis denne ikke er en del af den bærende konstruktion.
Jeg mener nu at det er ok med 1 lag gips.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Bare så vi lige får det skåret ud i pap.
Det loft du vil lave, er under selve taget, og isoleringen herunder (før fuglene), eller er det mellem første og anden sal/stue første sal?

 

loftet jeg vil lave er på den pt bebyggede 1. sal. ovenover 1. salen er der loft og tag.

jeg vil lave nyt loft på 1. salen. der er allerede et pudset loft her.over dette loft ligger 200 mm isolering.

jeg vil på sigt udnytte tagetagen til værelse også (bare ekstra info der nok er relevant).

tagetage er forresten et sjovt ord...
OK, så skal du overholde brand regulativerne til etage adskildelse i det loft du laver på 1. sal nu mellem 1. og 2. sal.
I princippet er det ikke nødvendigt lige nu, men når du går igang med at lave værelser på 2. sal, så skal du efter sikre, så som du selv skriver, kan du lige så godt gøre det nu.

hvad disse krav så er, kan jeg ikke i hovedet men du kan slå dem op i bygnings regulativet, og sikkert også mange andre steder på nettet.

Husk også at have eventuelt ventilations anlæg med varmegenvinding i baghovedet, før du kommer for langt med 1. og 2. sal, så du allerede på nuværende tidspunkt kan få disse ventilations kanaler ind i lofter og vægge, før du har fået etableret den færdige overflade.

 

Så vidt jeg kan forstå skal det holde til brand i 60 min. Men jeg er ikke helt sikker på hvilken konstruktion det så svarer til, og jeg har lidt problemer med at finde helt præcis information. Jeg er dog ret sikker på at normalt 2 lags gips loft opfylder dette, men hvis man kan nøjes med 1 lag fibergips vil jer hellere det af hensyn til vægt, som reelt ikke er noget problem tænker jeg, men så skal der ikke spekuleres i det.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis