Luft i centralvarmesystemet.

Hej Til Jer.
Vi har sådan en pillefyrsinstallation som er lavet i 2012. Fyret står ude i garagen og det er koblet på det gamle anlæg. Det nye er med presfitting og der er sat 3-4 autoluftere.
Nå men det, der sker er at når fyret har været stoppet så det er blevet helt koldt så er der kommet luft i systemet så pumpen ikke kan flytte vandet over til huset. Der er ikke længere nogen af autoudlufterene som virker mere så min eneste mulighed for at lufte ud er at linde lidt på sikkerhedsventilen. Det betyder så at den så står og småløber en tid derefter. Og så skal der lige fyldes lidt vand på for at få trykket op. Men hvorfor kommer der luft ind i systemet og hvor kommer det ind.
På forhånd tak.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hej Til Jer. Vi har sådan en pillefyrsinstallation... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Frank Chr det løser jo ikke problemet at presse luften over i huset,det skal jo ud der hvor det er. Der er meget diskussion om hvor ekspansionen skal sidde. Den er sat der af en vvs-er  Self skal de udluftere skiftes, men det er bare ikke noget jeg har lyst til lige nu. Og det undre mig stadig hvordan luften kommer ind? Det vil vel være dumt at sætte autoudluftere på igen  det ville nok være fint med en udlufter hvor røret går over til huset, men det kræver jo at installationen skal brydes og det har jeg ikke værktøj til at lave igen. Men en luftpotte i stedet for de udluftere som er på billederne.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Det rigtige er at sætte ekspantionsbeholderen på cirkulationspumpens sugeside. Er der åben ekspansionsbeholder er det et must.
Når trykket i anlægget måles, så er der trykforskel suge- og trykside af cirkulationspumpen. Der kan være helt op til 0,6 bar forskel med en standard cirkulationspumpe (f.eks. Grundfos xx-60-xx).
Sidder ekspantionsbeholderen efter cirkulationspumpen, vil pumpen hæve trykket i ekspantionsbeholderen med vand "som så mangler et andet sted i systemet".
Sidder ekspantionsbeholderen før cirkulationspumpen, vil pumpen "suge" vand ud af beholderen, og dermed hæve trykket i hele anlægget.


Søren O
Fandt lige dette bekræftende udsagn på et stokerforum hvor Søren Oldenborg (aka levi) skriver følgende (Citat): "Det er underordnet hvor ekspansionen sidder - hvis det er en trykekspansion! - Det eneste du skal være opmærksom på er hvis du bruger et samlesæt til din trykekspansion (Deri er der typisk sikkerhedsventil og selvudlufter monteret) - hvis du anvender sådan et kitt. skal pumpen sidde før kittet (Så pumpen pumper "ind" i kittet, - så du er sikker på at pumpen ikke ved lavt tryk suger falsk luft ind i systemet via en slidt/defekt selvudlufter"  

Kan du lukke helt for selvudlufterne? Er det et Ekoheat (osse kaldet Fantadåsen) pillefyr du har?
Det tager ikke mange minutter ar skifte dine luftudlader. Du skal blot have trykket af anlægget (ikke have tømt dit anlæg), så kan du skifte dem. Så kan du samtidig måle fortrykket på din ekspantionsbeholder.
Har du prøvet at hæve anlægstrykket til 2,0 bar? Det kan kun blive bedre.

Søren O
Hej Igen og tak for svar. Ja det er et ekoheat. Og pumpen sidder før selvudlufteren som Levi skriver. Det er sikkert rigtigt at det ikke tager lang tid at skifte. Og det er nødvendigt nu for nu pisser vandet ud af sikkerhedsventilen så noget må gøres. Tror du at det vil hjælpe at hæve trykket for at lukke ventilen.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
Hvis (og når) du vælger at udskifte selvudlufter, kan jeg varmt anbefale den her model, her kan "hætten" nemlig skrues tæt til så der ikke kan suges luft ind. 
Hej det er sådan en der sidder. jeg vil lave det om så der bare kommer en luftskrue.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Sikkerhedsventilen burde lukke af sig selv. Måske sidder der noget skidt i ventilen så den ikke kan lukke. Prøv at igen at åbne for ventilen, måske lykkes det at skylle urenheden væk. At hæve trykket hjælper ikke på at få ventilen tæt.
Sikkerhedsventilen skal holde tæt, indtil trykket har nået et niveau der svarer til det påstemplede åbningstryk. Ved varmeanlæg er det normalt 2,5 bar.

Søren O
kovas skrev den 17-11-2019 19:51:29

..for nu pisser vandet ud af sikkerhedsventilen så noget må gøres. Tror du at det vil hjælpe at hæve trykket for at lukke ventilen.

 Prøv at åbne og lukke for sikkerhedsventilen med et ordentlig og pludselig nyk så det virkelig giver vand et kort øjeblik - for jeg tænker der muligvis sidder noget skidt (kalk) i klemme der gør den ikke selv kan lukke helt.

kovas skrev den 17-11-2019 20:00:44

Hej det er sådan en der sidder. jeg vil lave det om så der bare kommer en luftskrue.

 Du bør i så fald lave det sådan at luftet har et sted og samle sig, fx. et rør. 

Når du løsner låget på dine selvudlufter (som dog ikke er fuldautomatiske) bør der komme en lille prut hvis der er luft i systemet, hvis de altså har været skruet korrekt i og helt tæt til.

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis