Luft i centralvarmesystemet.

Hej Til Jer.
Vi har sådan en pillefyrsinstallation som er lavet i 2012. Fyret står ude i garagen og det er koblet på det gamle anlæg. Det nye er med presfitting og der er sat 3-4 autoluftere.
Nå men det, der sker er at når fyret har været stoppet så det er blevet helt koldt så er der kommet luft i systemet så pumpen ikke kan flytte vandet over til huset. Der er ikke længere nogen af autoudlufterene som virker mere så min eneste mulighed for at lufte ud er at linde lidt på sikkerhedsventilen. Det betyder så at den så står og småløber en tid derefter. Og så skal der lige fyldes lidt vand på for at få trykket op. Men hvorfor kommer der luft ind i systemet og hvor kommer det ind.
På forhånd tak.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
29 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er velkendt fænomen at automatudlufter under visse uheldige omstændigheder kan suge luft ind.
Tak for svar. Hvorfor sætter man så sådan noget lort på? det var en prof vvs-er der satte det op. Man kunne jo bare ha sat nogle radiatorudluftere i stedet for. Det er jo mega mere besværligt for mig at lave det om nu.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hvilken slags ekspansionsbeholder har du og hvor stor er den? Størrelsen skal passe med anlægget.
Er du sikker på autoudlufterne ikke virker? Synes jeg plejer at høre at når de ikke virker er det sådan at de ikke vil lukke.
Og så er det nok noget skrammel at bruge sikkerhedsventil en til udluftning. Og den sidder vel heller ikke optimalt i forhold til det? 

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

De sættes normalt på de/t øverste sted på ens anlæg hvor der ikke er mulighed for at udlufte manuelt. Har du ikke udlufningsmulighed på dine radiatorer ? Virker din ekspansionsbeholder som den skal ?
Går ud fra at dit anlæg er med trykekspantionsbeholder. Hvad er anlægstryket når problemet opstår?
Når dit fyr bliver koldt, fylder vandet lidt mindre, og hvis ikke din trykspantionsbeholder er i orden, kan der opstå problemer. Hvis ikke beholderen er blevet kontrolleret siden fyret blev opsat, kan der ret sansynligt mangle fortryk i beholderen. Du tjekker fortrykket når dit anlægstryk er 0. Så skal der (som tommelfingerregel) være 0,8 bar lufttryk i beholderen.
Når du fylder dit anlæg - hvis trykket pludselig stiger hurtigt - indikerer det også at fortrykket i ekspantionsbeholderen er for lavt.

Søren O
Annonce
Udluftningsmetode:
Opvarm anlægsvandet til 85-90 grader i 1 time.
Stop fyret og lad anlægget falde i temperatur til 55-60 grader.
Stop pumpen og vent 1/2 time
Udluft radiatorer, luftpotter mv. fra neden af og op.
Genstart pumpe og fyr - gentag om nødvendig processen flere dage i træk.  

Hej og takker.
Men man kan ikke udlufte den del gennem radiatorer eller andre steder når autoudluftere ikke virker. Det er netop fordi der er masser af tryk i ekspansionsbeholderen 1,2bar så når anlægget er blevet godt koldt så er der stadig ca 1bar tryk At jeg ikke forstår hvordan der kommer luft ind.

Som I kan se på billederne så skal vandet op rundt i keddelshunten forbi ekspansion og derefter ned undergårdspladsen og ind i huset .Hverken den som sidder lige over pompen eller den ved overtryksventilen virker. Og det er bare her ved fyret der er luft som der så gør at vandet ikke kommer over i huset.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Prøv og sætte så meget tryk på anlægget som du kan, og så fuld skral på pumpen 10-15 min. måske kan du flytte "luftlommen" i de øvre rør.
Så vidt jeg kan se, så har du din trykekspansionsbeholder siddende på tryksiden af pumpen. Beholderen skal sidde på sugesiden.
Der hvor fremløbet går ned i gulvet kunne du placere en luftpotte med manuel udluftning. Hvis dine automatiske luftudladere ikke virker, skal de da udskiftes.

Søren O
Jeg har lært (af en anden Søren) at det er underordnet hvor ekspansionsbeholder sidder på anlægget, men det er bedst at selvudlufter sider på tryksiden.   
Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis