Luft i centralvarmesystemet.

Hej Til Jer.
Vi har sådan en pillefyrsinstallation som er lavet i 2012. Fyret står ude i garagen og det er koblet på det gamle anlæg. Det nye er med presfitting og der er sat 3-4 autoluftere.
Nå men det, der sker er at når fyret har været stoppet så det er blevet helt koldt så er der kommet luft i systemet så pumpen ikke kan flytte vandet over til huset. Der er ikke længere nogen af autoudlufterene som virker mere så min eneste mulighed for at lufte ud er at linde lidt på sikkerhedsventilen. Det betyder så at den så står og småløber en tid derefter. Og så skal der lige fyldes lidt vand på for at få trykket op. Men hvorfor kommer der luft ind i systemet og hvor kommer det ind.
På forhånd tak.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hej Til Jer. Vi har sådan en pillefyrsinstallation... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nogenlunde sådan her bør montering med shunt, ekspansionsbeholder, sikkerhedsventil, manometer og (energispare)pumpe se ud ved et Ekoheat. 
Det var en autoriseret ekoheat montør som satte mit fyr op. Det kommer ikke på tale at lave om på det. Det har kørt fint indtil der begyndte at komme luft ind når det blev koldt. Og det har ikke noget med pumpens placering at gøre.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hej Frank Chr.
jeg kan ikke på det lille billede se hvad der er hvad, men her er et diagram fra ekoheats engelske manual.
den eneste forskel til mit er at pumpen sidder varmere.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Strøtanke - kan der være en utæthed i kedlen.
Ps. Jeg tror din sikkerhedsventil er moden til udskiftning. 
Hvis der var en utæthed skulle der vel påfyldes vand under tiden. Sikkerhedsventilen fik jeg tæt igen. Under det røde låg sidder et plastichus det var skruet lød. Da det blev strammet blev den tæt igen. Men jeg kan stadig ikke forstå hvordan luften kommer ind når det er tryk på systemet.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
Ok, jeg fik indtrykket af du jævnligt skulle fylde vand på anlægget.

For lige at være 100% sikker så flytter pumpen vandet opad - right?
Ja pumpen flytter vandet opad.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Nu ved jeg ikke hvor ofte og hvor meget vand du fylder på af gangen, men jeg læser lige at vandværksvand kan indeholde forbavsende meget luft. https://www.bolius.dk/er-hvidt-vand-fra-vandhanen-farligt-2422 
Hej Frank Chr.
Som beskrevet i starten så er problemet der kun når fyret af en eller anden grund er blevet helt koldt. Sidst fordi jeg ikke havde været opmærksom på at det var ved at kokse til så der ikke kunne ses lys. Det opdagede jeg først da huset begyndte at føles koldt. Og der var fyret nede på ca 20gr. Når det så starter op er det der er luft i systemet og så køre det derfra udlufte gennem overtryk som så siver lidt og derefter vand på. Ellers fylder jeg aldrig vand på. Det undre mig stadig hvordan luften kommer ind når der er tryk på systemet.
Ps når jeg bare stopper fyret for at rense og så starter det igen er der som regel ingen problemer.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis