Limning af skærebræt..hvilken lim ?

Hej LDS.
Jeg pusler lidt med tanken om at lave et skærebræt fra bunden i stavtræ. Jeg er kommet frem til at det nok bliver i Eg, og bliver behandlet med koldpresset linolie da jeg kan forstå den er hærdende, og fødevaresikker
jeg er lidt mere i tvivl med limen. Er der nogen der ved om hvid snedkerlim til udendørsbrug er stærkt nok, og holder? Jeg ved den er fødevaresikker og fugtresistent ( D3 ) men er i tvivl om den binder stærkt nok.
Hvad mener eksperterne herinde ?

god søndag 🙂
mvh Søren 
Hej LDS. Jeg pusler lidt med tanken om at lave et... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tak for dine indlæg..De er lærerige for en amatør som mig. 🙂

Men det vil sige at hørfrøolie er okay at vedligeholde med ?

Når du siger at ridserne opstår på langs af træets årer gør  det vel ikke så meget når man skærer på tværs af træets årer? 
Linolie fremstilles af hørfrø, så det er stort set det samme som hørfrøolie. Forskellen ligger i filtreringen som påvirker smagen og stegeegenskaberne.

Opskæring af træ er et omfattende emne, men ja - overordnet set her du ret - ved at konstruerer et skærebræt som du har redegjort for undgår du ridser.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hvad med varme. Kan limen så også tåle hvis man ligger noget varmt på den. En flæskesteg fra ovnen eller lignende ? 🙂
Varme madvarer skader hverken træ eller lim. Madvarerne er kølet af længe før det teoretisk kan have indvirkning på PVA lim.

Det kan være fade o.lign. der kan være så varme at der kommer mærker, men det ses længe før på træet inden det har indvirkning på limen.

Det er derfor en dårlig ide at sætte varme fade direkte fra ovnen på noget som helst af træ. Sæt fadet på en metalrist eller andet varmefast og læg så den varme steg over på skærebrættet af træ.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg har et stort spækbræt/anretterfad i akacietræ som jeg tit bruger til at sætte af på, af ting der kommer direkte ud af ovnen, da det har et godt "håndtag" i den ene ende og derfor er nemt at bære ind til bordet. .
Her er der over årene kommet flere mærker/mørke pletter fra diverse fade/stegeso... men det er ikke noget der betyder noget, og når jeg bliver træt af at se på det, så får det en tur med slibemaskinen og et lag olie og så er det som nyt igen  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
Jeg bruger et plastikbræt til råt kød, bambusbræt til stegt kød og træbræt til grøntsager.
Jeg skal ikke have råt kød saft blandet sammen med noget som ikke bliver kogt/stegt, som grøntsager. Men jeg har spist tatar før i tiden :-)
Ikea har "hvid mineralolie" - med et skærbræt på billedet. https://www.ikea.com/dk/da/p/skydd-traeolie-til-indendorsbrug-00046786/
Tak for jeres indlæg og gode råd 🙂

Lige et sidste spørgsmål.

Jeg ved at klude der har været brugt til koldpresset linolie kan selvantænde. Er der risiko for at brættet kan selvantænde når det er behandlet med det. Eventuelt senere når det bliver pakket ind i papir           ( julegave ) er nok et dumt spørgsmål men gider ikke tage nogen chancer 🙂
Nej - linolie går i forbindelse med træets cellevægge, og kan ikke selvantænde under denne proces, men alle vegatebilske olier kan selvantænde under de rette omstændigheder.. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det vil sige at hverken træet eller det papir det er pakket ind i kan selvantænde?
Nej.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis