Lysdæmper. Hvad gør jeg forkert?

Jeg er i færd med at skifte fra en almindelig kontakt til en skydelysdæmper fra LK. Jeg har sat ledningerne, som de sad i kontakten før. Efter udskiftningen kan pæren lyse, men jeg kan ikke tænde eller slukke. Dæmp virker heller ikke. Jeg tænker, at jeg nok ikke har forbundet det korrekt.

Jeg har sat brun fra lampen i L i dæmperen sammen med fasen fra stikkontakten under dæmperen. I den med bølgen har jeg den grå ledning fra lampen. Se billeder af ledningerne her:

Hvad gør jeg forkert?

På forhånd tusind tak for hjælpen. Det er meget værdsat! 
Jeg er i færd med at skifte fra en almindelig... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er 11 watt. 1000 lumen. Den skulle svare til alm. 72 watt pære. 
Det har jeg ikke prøvet. Det vil jeg prøve i morgen. Hvis lampen går ud, når den grå fjernes, hvad har jeg så gjort forkert? Jeg mener, hvordan skal det så monteres? 
så har du ikke nødvendigvis gjort noget forkert, men et sted skal vi jo begynde fejlsøgningen. Når du har taget den grå ud, undersøger du samtidig om stikkontakten virker.

fase
Jeg vækker lige denne tråd igen. Jeg fik det aldrig til at virke sidst.

Den er fortsat monteret på den måde, som vist på billederne i starten af tråden.

Jeg har haft lampeudtag adskilt. Den er forbundet i grå og blå i lampen. Det burde være rigtigt, tænker jeg.

Når den rødbrune ledning er forbundet i lysdæmperens “L”, så lyser lampen konstant og stikkontakt under afbryderen fungerer. Det mærkelige er, at den rødbrune ledning ser ud til at komme fra samme sted som den grå ledning (dvs. den går op til lampeudtag hvor den er blændet i en muffe).

Hvis jeg tager den af og ikke forbinder den i lysdæmperen, så virker hverken lampe eller stikkontakt.

Er der nogle ideer til, hvad jeg kan forsøge?

På forhånd tusind tak for al hjælpen!

Annonce
Så er det på tide med lidt fejlfinding.
Når det er monteret som beskrevet ( brun i L stump sort ned til stikk. og en anden brun i stikk) . OG ( den grå i den med bølge) lyser lampen så konstant ?
Og hvad sker hvis du fjerner grå fra lysdæmper ? 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tusind tak for din hjælp!

Hvis jeg monterer, som du beskriver, så lyser lampen konstant. Plus stikkontakt virker.

Hvis jeg fjerner den grå, så virker stikkontakt. Lampen virker ikke.

Har du ideer?

Har du et billede at forbindelserne i lampestedet?

fase
Altså må vi konkludere et den grå går til den lampe, da lampen slukkes når den grå pilles af lysdæmper.
Så er der kun lysdæmper tilbage hvor fejlen kan være. Så den er sikkert desværre stået af i kortsluttet stilling.
Men før du lige kasserer den så ville jeg afprøve den med en anden lampe. Denne forbindes til den / de blå nederst ved stikkontakt og så til klemmen med bølgelinje.
Det må gerne være en led pære/lampe

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for jeres hjælp, begge.

Jeg har løst problemet. Jeg tror - som elmand skrev - at den er kortsluttet. Kom forbi Harald Skrald og købte der en helt standard LK afbryder, som jeg monterede i stedet. Vupti og nu virker lampen upåklageligt (dog uden dæmper...).

Eneste forskel var, at jeg samlede de tre rød/brune i en muffe og kørte videre til stikkontakt under afbryder/dæmper og derfra til afbryder. Det burde dog (i min dog begrænsede elvreden) ikke gøre en forskel.. :)

Så nu virker lampen da... hvilket den ikke har gjort i 2 år.. :)

Jeg lever med den løsning. Og har lige gemt dæmperen til test et andet sted, når jeg ved lejlighed lige skal have noget skilt ad... :)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis