Tovværk

Er der nogen der kan sige mig hvordan jeg kan se/mærke forskel på om et (ældre) tov er af nylon, eller af polyester.
Jeg ved at polyester er lidt tungere end nylon, at nylon tovet suger lidt mere vand end polyester og at nylon er mere fleksibelt, men hvordan afgør man det hvis man bare står med tovet i hånden???
Jeg tænker først og fremmest på almindeligt 3 slået tov.
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er lidt svært - men nylon er
mere elastisk.
Der er lidt forskel på smeltepunkt, men ikke meget.
Polyester har lidt større vægtfylde end nylon, og synker hurtigere i vand.

En interessant forskel og måske det du bedst kan bruge:
Tag et stykke af tovet, ca 2 meter, og stram det med et lod på nogen få kilogram. Hæng evt en tung tung. I tovet.
Sæt tusmørket på tovet præcis 2,00 meter.
Derefter lægger du det i en spand vand i 2 timer.
Hæng det op på fuldstændigt samme måde - hvis det har større længde, er det nylon. Det vil blive cirka 20- 40 cm længere, når det er totalt gennemblødt

Skriv til mig igen, hvis det ikke er nok.

Elasticitet: med for eksempel 10 mm tov, vil du tydeligt mærke at det fordrer, hvis du hiver alt hvad du kan i et 10 nettet langt stykke tov.


To ulykker kommer sjældent alene.
Jeg fandt en måde at teste det på.
Hvis du har noget saltsyre til afsyring af mur, så læg en 5 cm stump ned i det, i en lille bøtte. Inde v stuetemperatur.
Polyester skulle ikke blive opløst.
Nylon skulle blive opløst-

Husk pas på øjne osv
----
Jeg har det fra en tovfabrikant.
Jeg vil lige tjekke det selv, så kan jeg give besked igen om 

To ulykker kommer sjældent alene.
Og hvis det flyder, er det hverken nylon eller polyester, men sandsynligvis polypropylen -PP

To ulykker kommer sjældent alene.
Du skal ikke prøve det ned saltsyre, jeg har lige prøvet, og kan IKKE få noget brugbart ud af at dyppe tovet i saltsyre.

To ulykker kommer sjældent alene.
Ok. Tak for dine svar.

Jeg så i øvrigt en af dine ankertest, i meget blød bund, med bl.a. et anker der hedder Bulldog.
Det ligner en kopi af Guardian, som er en økonomisk udgave af Fortress.
På begge af disse ankre anbefaler Fortress at man monterer mudpads.
De var ikke monteret på dit Bulldog.
Jeg er ret overbevist om, at du kan forbedre holdekraften hvis du monterer disse mudpads….

Nå, men det var bare lige en sidebemærkning.

Annonce
Hej Tonny
Det er rigtigt at der ikke er "mud palms" på mit Bulldog 8 anker.
I mine test med dette Bulldog 8, har jeg prøvet en vinkel på fligene på 45 grader, og det ville ikke grave sig ned, men samlede kun planterester op i "gabet" - og det holdet kun 10 kg træk. Jeg tvivler på, om det ville ændre sig med "mud palms" men det burde jeg selvfølgelig prøve.

Til gengæld gravede det sig meget fint ned i mudderet - så vidt jeg kan skønne gravede det sig minds ½ meter ned, fordi den trak min tripline med fender med sig ned igennem muddrtrt, så fenderen forsvandt. Her holdt det faktisk rigtigt godt.
Det er faktisk den eneste type anker jeg har prøvet som holdt godt i dette mudder.

På rent sand, har jeg oplevet det samme, at i 45 graders vinkel med fligene, løfter det sig op på spidserne og glider/hopper over bunden uden at tage fat. Derimod med 30 graders vinkel, graver det sig ned hver gang og har en utroligt god holdeevne - nogen gange meget mere end de andre ankre overhovedet kan præstere.

Det er ankerets evne til IKKE at bide fat, som er et problem, når det har den store vinkel. Det tager godt fat med 30 graders vinkel OG holder MEGET fint.
Jeg har lidt svært ved at se at det ville gøre en forskel med disse mudderplader - men OK det må jeg jo hellere teste til næste år.

Tak for din bemærkning. MVH A.


To ulykker kommer sjældent alene.
Fortress skriver i deres anbefaling (og Bulldog ligner altså deres Guardian meget) at man ikke skal bruge vinklen på 45 grader, bortset fra i blødt mudder.
De har endda dækket 45 graders hullet til på deres ankre med et stykke plastik, hvor der står:
Kun til brug i mudder.
Det er i øvrigt kun deres Fortress anker der har den mulighed, at kunne øge vinklen til 45 grader. På deres Fortress Guardian er der kun en indstilling, nemlig den normale på ca 30 grader.

Så det passer jo fint med hvad du selv har konstateret.
Jeg har et Bulldog anker som ligner de to andre meget.
Jeg HAR prøvet flere gange at sætte fligenes vinkel til 45 grader i mudder som var lige så smattet som tomatketchup - det samlede kun plantedele op i "gabet mellem stok og flige".Jeg kan ikke på nogen måde se, hvordan dette anker skulle fungere bedre med "mudpalms" - det har al lejlighed til at fange bunden, men skraber kun plantedele op.
Omvendt da det kun havde 30 graders vinkel, satte det sig HVER gang godt og dybt i mudderet.

Min konklusion er, at man er nødt til at afprøve anker og forhold hver gang, fordi man kan IKKE tro på noget, medmindre man selv har testet det.

Her ser du hvor blødt mudderet var.

To ulykker kommer sjældent alene.
Jeg har lige fundet en beskrivelse af en måde at prøve om det er nylon eller polyesterfibre.

Men jeg tror det kræver øvelse. Jeg har både polyestertov og nylontov, så hvis du sender mig en lille stump af tovet, bare 3-4 cm, så vil jeg gerne undersøge dit.
Bare giv besked, så aftaler vi at du poster (brev) en lille smule til mig.

To ulykker kommer sjældent alene.
Ok. Jeg kan sagtens sende dig et stykke på 3 - 4 cm.
Hvor skal jeg sende det til??

Men jeg kunne nu godt tænke mig selv at "lære" hvordan man kan se forskel.
Det jeg sender har jeg gættet på er nylon, så bare at få de bekræftet eller afkræftet er et stykke frem i den læreproces.

Noget helt andet er, jeg stillede dig et par spørgsmål omkring kæden, i din seneste test vedrørende catenary effekten.

Har du set det og kan/vil du svare mig på dette.

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis