Jeg har rode med at sætte en JO-EL sensor

Hej

Jeg har rode med at sætte en JO-EL sensor

Et hus fra starten af 70’er

Der kommer et blå og et sort kabel ud fra væggen i et kabelrør

Prøvet med min Polsøger Polhit-S, den lyste på blå
Sat det brunkabel(5 leder) på det blå kabel, og vider op til den brune terminal på sensoren

Det røde kabel er ført ind i lampen sat på blå terminal + blåkabel(5 leder) ført op til sensoren

Sortkabel(5 leder) fra sensoren ført ind i lampe og sat på brun terminal

den lyser ikke ( lyskilde er afprøvet og virker) : -)

hvad kan der være galt mon?

Hilsen Martin

Går og roder med lidt af hver : -)
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dine 2 ledninger der kommer fra væggen er sikkert til en væglampe der har været monteret tidligere. Så under alle omstændigheder skal der være tændt inden for.
Så har du sikkert sort som nul og den blå er tændledning.

så den sorte i væggen skal ind i sensor på blå terminal og videre til lampe. Der kan du bruge den lyseblå leder
Den blå i væggen skal kun hen til den brune terminal i sensor og her kan du bruge brun i kabel
Så skal du over til lampe fra den røde terminal i sensor her kan du bruge den sorte ledning i kabel.
Men du kan ikke bare samle ledninger udendørs uden at de er ordentlig indkapslet. Og det er noget svært når plastrøret er klippet så kort af. Du bør få trukket et nyt kabel ned igennem røret så det kan nå i ordentlighed.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik

Lige præcis der har sidde den lampe før : -) og nu 😊

Ja det er nok det meste rigtige at trække tre- fire nye kabler i røret( hvis lampen skulle lyse uden uden kontakt er tændt)

Jeg har gjort som din beskrivelse

Jeg lavet en prøve pære på en fatning og en stump kabel 😊

Der prøvet jeg at sætte prøve pæren på brun og blå terminal der var fint lys i prøve pæren

Og når jeg prøvet den brun og røde terminal så prøve Pæren og lampen : -)
Måske simpelthen sensoren, er defekt på trods af den er helt ny: -(

Hilsen Martin 

Går og roder med lidt af hver : -)
Der skal ikke trækkes 3-4 nye kabler men 1 kabel med 3 ledere i. Så er der dobbelt isolering helt hen til den samledåse du sikkert har-
Pæren skal ikke på brun og rød.
Den skal på blå og rød.
Og så skal sensor sidde rigtig og du skal skrue tiden ned på minimum, og solen på maks. Så kan du gå ind i feltet og den skal tænde gå ud igen f.eks. bag en mur og den skal slukke på 10-20 sekunder eller mindre

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik igen

Ja hvis det er muligt at trække et 3 ledere i igennem trækrøret, 3 leder giver vel ikke muligheder for at kunne overstyrer sensoren ?(konstant lys) Med afbryder? Der skal vel 4 leder til? Inklusiv jord

Jeg har lavet en skitse , og det var min for møs og prøve pære, jeg satte på de terminaler på sensoren 😊 den lyste fin: -) (også som sagt brun på rød, lyste både prøve pæren og lampen)

Fik oplyst at han prøvet sensoren om aften og tidlig morgenen lampen lyste ikke ☹
Hilsen Martin

Går og roder med lidt af hver : -)
Hvis du køber halogenfri kabel, er der gode muligheder for at trække et 5 x 1.5 mm2 kabel igennem.
Det måler typisk knap 10 mm i diameter...

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Jeg har lavetlidt om på din tegning.

fase
Du har ret i at der skal bruges flere ledere hvis du skal lave noget overstyring. Men der er ofte ikke nødvendig, da sensor har det sådan at man ved at slukke og tænde hurtig efter hinanden sætter den i konstant mode. Det er måske det der er problemet.
Sluk inde ved afbryder, vent et par minutter og tænd 1 gang. Så virker det måske.
Den ene grund til at have ny kabel er for at få isolerings kappe på der hvor den en synlig ude i det fri. Det kan man komme uden om ved at af isolere store dele af kablet så det er enkelt ledere der trækkes ind i det meste af røret. Så lader man yderkappen komme med et godt stykke ind i rører set udefra.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
je_ns skrev den 18-11-2019 21:35:36

Hvis du køber halogenfri kabel, er der gode muligheder for at trække et 5 x 1.5 mm2 kabel igennem.
Det måler typisk knap 10 mm i diameter...

 Ja de er gode de  kabler og få sådan et helt ud i lampen : -)


Går og roder med lidt af hver : -)
S. Fabrin skrev den 18-11-2019 21:35:38

Jeg har lavetlidt om på din tegning.

 Ja tænker du så der skulle et 5 leder og et 3 leder op i sensoren?  eller hvad 


Går og roder med lidt af hver : -)
ev elmand skrev den 18-11-2019 21:44:12

Du har ret i at der skal bruges flere ledere hvis du skal lave noget overstyring. Men der er ofte ikke nødvendig, da sensor har det sådan at man ved at slukke og tænde hurtig efter hinanden sætter den i konstant mode. Det er måske det der er problemet.
Sluk inde ved afbryder, vent et par minutter og tænd 1 gang. Så virker det måske.
Den ene grund til at have ny kabel er for at få isolerings kappe på der hvor den en synlig ude i det fri. Det kan man komme uden om ved at af isolere store dele af kablet så det er enkelt ledere der trækkes ind i det meste af røret. Så lader man yderkappen komme med et godt stykke ind i rører set udefra.

 Nu har jeg været over og sætte  op, og teste den igen med min for møs prøvepære,  jeg kunne få alt til at lyse igen som sidste gang: -)

nu prøver han at justere på den ,  tænde og sluk for den i nogle minutter i aften.     


Går og roder med lidt af hver : -)
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis