Makita batteri/lader forskel

Hej med jer 😊

Jeg har en Makita batteri boremaskine købt som sæt med 2 batterier og lader.
Batterierne hedder BL1815N 18V 1.5Ah Lithium og laderen hedder DC18SD

Jeg påtænker at købe en akku kap/gearingssav, og en akku Stiksav, og måske også en akku Multicutter.

Jeg vil derfor gerne have 2 ekstra batterier på
4 eller 5Ah.
Men jeg er i tvivl om jeg kan købe sådan 2 batterier løse eller jeg skal købe dem sammen med en anden type lader?

Kan kogle hjælpe her med alle de typer ladere som findes? 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Din lader er den type de kalder langsom lader. Den lader 4 aH på 60 minutter. Du kan sagtens bruge den til alle Makita batterier op til og med 18 V. Bliver du irriteret over oplade hastighed så kan du senere købe en hurtigere DC18RC til knap 400 kr

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 16-11-2019 20:03:25

Din lader er den type de kalder langsom lader. Den lader 4 aH på 60 minutter. Du kan sagtens bruge den til alle Makita batterier op til og med 18 V. Bliver du irriteret over oplade hastighed så kan du senere købe en hurtigere DC18RC til knap 400 kr

 Det lyder godt... Jeg tænker umiddelbart at det er helt fint hvis den kan lade et 4Ah på 60min... Batterierne har vel heller ikke godt af hurtig ladning og hvor meget kan man egentlig tage af tiden ved at købe en anden lader? Måske 15min?

Jeg ville bare være ked af at købe nyt grej og så det alligevel ikke kunne bruge batterier og lader side om side...

Du halverer ca. ladetiden. Men det er jo ligegyldig hvis du ikke skal fræse afsted med f.eks. rundsav i flere timer.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du skal bare have to batterier med på større opgaver. Så lader det ene mens du bruger det andet.

 

DET kommer an på hvor meget du regner med at bruge maskinerne sammenhængende.
Jeg har Dewalt, hvor jeg med et 6AH batteri tømmer det på ca. 30 minutter med en el-høvleller dyk-sav, men det tager ca. 45 minutter at lade det op i min 8A lader.
Så Jo, det har noget at sige hvor hurtigt de kan lades op, hvis du skal bruge maskinerne prof, men hvis det er til hobby brug, så kan du som regel godt leve med den langsomme lader, men du har stor gavn af at have flere batterier, også gerne af flere forskellige kapaciteter.
Størstedelen af gangene er det billigst at købe batterier og ladere sammen med maskinerne, så hvis du har planer om at købe de nævnte maskiner, men ikke mener du har nok batterier, så køb en eller flere af dine kommende maskiner med batterier og lader til, så du har flere ladere, og dermed kan lade flere batterier op samtidigt (som i mit tilfælde med jeg aflader på 30 minutter, men det tager 45 at lade det op igen).

 

Annonce
Steensen skrev den 18-11-2019 19:44:07

DET kommer an på hvor meget du regner med at bruge maskinerne sammenhængende.
Jeg har Dewalt, hvor jeg med et 6AH batteri tømmer det på ca. 30 minutter med en el-høvleller dyk-sav, men det tager ca. 45 minutter at lade det op i min 8A lader.
Så Jo, det har noget at sige hvor hurtigt de kan lades op, hvis du skal bruge maskinerne prof, men hvis det er til hobby brug, så kan du som regel godt leve med den langsomme lader, men du har stor gavn af at have flere batterier, også gerne af flere forskellige kapaciteter.
Størstedelen af gangene er det billigst at købe batterier og ladere sammen med maskinerne, så hvis du har planer om at købe de nævnte maskiner, men ikke mener du har nok batterier, så køb en eller flere af dine kommende maskiner med batterier og lader til, så du har flere ladere, og dermed kan lade flere batterier op samtidigt (som i mit tilfælde med jeg aflader på 30 minutter, men det tager 45 at lade det op igen).

 Det tager jeg ik så tungt 😊 Øl pause 👍🍺 Jeg tror nu at jeg køber 2x 5ah med hurtiglader i boks, Stiksav i boks og en kapsav et nummer større til 2 batterier.

Så har jeg nemlig mulighed for også at købe en hækkeklipper og have en chance for at have strøm til den også 😊
Rustkongen skrev den 18-11-2019 19:48:07

 Det tager jeg ik så tungt 😊 Øl pause 👍🍺 Jeg tror nu at jeg køber 2x 5ah med hurtiglader i boks, Stiksav i boks og en kapsav et nummer større til 2 batterier.

Så har jeg nemlig mulighed for også at købe en hækkeklipper og have en chance for at have strøm til den også 😊

 Det er lidt det samme jeg har gjort, bare med dewalt. Har købt boremaskine, stiksav, søm pistol, el-høvl, plæne klipper, hække klipper uden lader eller batterier, men med opbevarings kasser, og så har jeg købt dyk sav, spån suger (brugt) og multicutter med lader og batterier, så jeg har 2x2,0AH 18V, 1x5,0AH 18V og 2x6.0AH 18/54 Flex volt.

Så arsenalet er fint tilstede.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis