3 lampeudtag i en klynge

Vi skal have lavet strøm i stuen, og konen er allerede begyndt at kigge på lamper 😳.
Hun har et ønske om 3 lamper i det ene hjørne, og vil derfor have 3 lampeudtag der. Jeg mener det er mærkeligt, og vil bare have ét udtag, og så må der trækkes et kabel mellem lamperne. Hvad mener I?

Så har vi et ønske om at de tre lampe grupper (hhv. hvert hjørne, og væglamper) kan betjenes fra hver dør. Men korrespondance kræver jo flere ledere, så er der en grænse for hvor mange korrespondance afbrydere man kan have ét sted?
Jeg ved ærlig talt ikke hvordan det skal laves, men jeg har visualiseret det for mig selv (og den kommende elektriker) således:

Så er det muligt at få hen? 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er jo flere forskellige muligheder. Det kunne jo løses med kiprelæer eller med IHC wireless.
Flere lampeudtag lige op og ned af hinanden synes jeg også er noget klamp. 

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Kermit_369 skrev den 16-11-2019 13:37:38

Der er jo flere forskellige muligheder. Det kunne jo løses med kiprelæer eller med IHC wireless.
Flere lampeudtag lige op og ned af hinanden synes jeg også er noget klamp. 

 Tak, så har jeg da i hvert fald én på min side! Vi har også IHC Wireless 2 steder i huset, da den eneste mulighed ellers var at montere afbryder i gerigt (som originalt). Jeg kan dog godt lide en gammeldaws fast forbindelse hvis muligt.

Det er ikke noget problem at lave 3 korrespondance afbrydere. Det afhænger som du selv er inde på kun af hvor mange ledninger man trækker.

Mht. de 3 lampeudtag, så er det jo fint i dag, hvor det er moderne med 3 lamper hængende i hjørnet. Men om 5 år, hvor moden har skiftet, og man derfor ikke vil have 3 lamper hængende, vil man have en øjenbæ med 3 lampeudtag i hjørnet - og dem slipper man jo ikke lige af med. Så jeg ville kun lave et enkelt.
Rammer til afbrydere og stikkontakt kan højst være 3,5 modul. Så der er 1 stikk. og 2 afbryder pladser ved hver dør. Så kan der monteres dobbelt korrespondance hvorved du har 4 tændings systemer. Mere kan man heller ikke overskue hvis man skal tænde lyset på rygraden. Ellers må man prøve sig frem gang på gang.
Det kræver så 8 mellem- tændledninger plus fase N og Jord. f.eks. 7 x1,5 + 5 x 1,5
Som du viser sidst så er det naturligt med 3 tændings systemer Men du kan stadig ikke "nøjes med " 5 x 1,5 da lyseblå og nul er reserverede farver.
Der er jo et par alternativer ud over hvad der nævnt i andre indlæg med IHC og kiprelæer. .
Det gennemgående lys tændes på korrespondance f.eks. væglamperne. Så tændes hvert hjørne på 1 polet afbryder ved dør i sin egen ende.
Eller Du har lysdæmper på det hele. Men skal de virke som korrespondance er det samme antal ledninger som ved almindelig korrespondance.
Når i allerede har IHC var det vel en ide at udvide det til denne opgave.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis