Isoleret garage

Hej LDS
Jeg er igang med et garageprojekt. Ca. 50 m2 (5,3 m x 9,4 m) der skal isoleres og opvarmes via varmepumpe. Gulvet er støbt med 300 mm. isolering.
Jeg havde tænkt mig at fodrem/bundrem og toprem skulle være spærtræ i dimensionerne 45 x 245 og 200 mm. isolering i vægge og loft. Spærrene bliver ligeledes 45 x 245. Den bliver med let tag, da det skal være trapez stål tag.
Er mine dimensioner helt skæve ifht. spærrene, der bliver et spændevidde på 5,3 meter og er det for voldsomt med 200 mm. isolering i vægge og loft? Hvordan laver jeg faldet på taget bedst. Er det ved at have kortere stolper i siden, hvor faldet skal være eller bruge kiler når taget lægges?

På forhånd tak for svar
Vh. Jakob 
Hej LDS Jeg er igang med et garageprojekt. Ca. 50... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil foreslå, at du nedgraver de stolper, der indrammer porten. Det giver størst stabilitet.  Mht toprem, så enten af limtræ på den side af garagen eller øg tykkelsen på remmen.

 

Du skal have remmen til et være på højkant i den side. Jeg kan ikke beregne den, så vent om der er andre der kan.
Samtidig skal der helst være en vis højde fra port åbning og op til loftet for at en ledhejseport kan være der.
Rem på højkant synes jeg måske ville være godt hele vejen. Så skal den saves ind i stolper med et hak, og det vil give en forbedring af styrke uden at bruge bygnings beslag.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jakop skrev den 17-11-2019 14:14:32

Tak for svar. Jeg har efterhånden fået styr på hvordan jeg skal gribe det an. Men ifht. at der skal være en garageport på ca. 2,70 i bredden er jeg i tvivl om hvordan topremmen skal være på det punkt. Som jeg har forstået det bliver topremmen (feks. 45x245) lagt ned på stolperne der sidder fast i bundremmen. Og det giver ingen problemer så længe afstanden mellem stolperne ikke er over de 60 cm. Men jeg får en spændevidde ved garagenporten på ca. 2,7 m. Med toprem på den “flade” side bliver 45 mm. og det holder vist ikke. Så skal der en tykkere toprem over garageporten eller en jerndrager, eller hvordan løser jeg den bedst?

hvis din garageport er på langs med spærene, er det spærene der bærer taget, men hvis den er på tværs(vinkelret) på spærene skal du have regnet ud hvor stor din toprem skal være, 45mm er ikke nok nej..

EDIT: må indser nu jeg ikke var den første der svarede. 2,7 meter er ikke noget større spænd jeg ville tro 195 mm ville være fint, MEN når du nu bruger 245 som tykkelse, og hvis du gerne vil ville have toprem lavere, så kunne du også brugere flere spær som toprem, eks. 2x 145mm skruer sammen.  men jeg kan ikke lave beregningen. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis