Isoleret garage

Hej LDS
Jeg er igang med et garageprojekt. Ca. 50 m2 (5,3 m x 9,4 m) der skal isoleres og opvarmes via varmepumpe. Gulvet er støbt med 300 mm. isolering.
Jeg havde tænkt mig at fodrem/bundrem og toprem skulle være spærtræ i dimensionerne 45 x 245 og 200 mm. isolering i vægge og loft. Spærrene bliver ligeledes 45 x 245. Den bliver med let tag, da det skal være trapez stål tag.
Er mine dimensioner helt skæve ifht. spærrene, der bliver et spændevidde på 5,3 meter og er det for voldsomt med 200 mm. isolering i vægge og loft? Hvordan laver jeg faldet på taget bedst. Er det ved at have kortere stolper i siden, hvor faldet skal være eller bruge kiler når taget lægges?

På forhånd tak for svar
Vh. Jakob 
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er ting som kommer an på taghældning. Ifølge tabel fra Palsgård træ LINK  så er 45 x 245 mm ok med 400 mm afstand ved tag op til 15 grader hældning.
Vil du have lofter der følger taghældning så skal der højere stolper i den ene side.
Skal loftet være vandret og større taghældning, ville jeg foretrække en gitterspær konstruktion. Og den beregner spær fabrik for dig.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har bygget et skur med 6 m tagspær underdug og stålplader. 60 cm mellem spær. 45x150 mm og de har siddet i 8 år nu. Jeg har sidste gang i sommer haft en retskinne på og de er ikke nedsunket. Min taghældningen på de 6 meter er kun  30 cm, men jeg har overlap på 40-45 cm. Midt i rummet har jeg en række klare plader. De volder en smule probs af og til da det drypper med kondens, men ikke alverden. Jo flere punkter du har i bunden, jo lavere rem kan du nøjes med.

 

Tak for svar. Det bliver fladt tag med hældning til den ene side. Jeg havde forestillet mig at stolperne skulle stå med en afstand af ca. 60 cm, så isoleringsbattene lige er til at sætte ind. Er 150 mm. isolering nok i væggene? Varmetabet er vel størst i loftet. Det skal være fornuftigt isoleret, men der er jo ingen grund til at bruge for meget hvis der ikke er en mærkbar gevinst ved det. Vedr. taget skal der være krydsfiner (evt. vandfast) under ståltaget eller er det også korrekt at montere dem på reglar, der sidder på tværs af spærrene? 
Uldal: Ja når jeg kigger på min dobbelt carport, så er træet meget under dimensioneret i forhold til nutidens tabeller. Det har holdt udmærket siden 1984.
Trådstarter: Når du har 245 mm i vægge så ville jeg da nogenlunde fylde det ud med isolering. Eller alternativ lave en tyndere væg, da stolper lodret holder til meget mere end dem der ligger ned, på det lange spænd. Du skal vel ikke konstant have 22 grader i garage, så lidt mindre isolering end beboelse kan godt gå an. De par gange om året der skal være festlokale betyder ikke noget i årsregnskabet.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Min tanke var at lave bund, toprem og stolper i 45x200 i stedet for og så 150 mm. isolering i væggen. Så sparer jeg lidt penge og tager ikke alt for meget garageplads til væggene, hvis det alligevel ikke gør det store ifht. at holde på varmen. 
Annonce
Det er så der du skal opveje med dit krav til temperaturen i garage. Vi har jo 168 timer i hver uge. Er det meningen at der det meste af tiden skal være 10-12 gr.C.  160 timer og en enkelt dag om ugen 18-20  gr.C  i 8 timer. Vinteruger med temperaturer under 10 grader er vel kun ca. 20  Så kan man jo se at det er langt den største del af tiden med næsten ingen temperatur forskel til ude luft

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg forestillede mig en temp. på 15 grader i de kolde måneder og ellers slukke varmepumpen når vi får varme i luften igen. Og derefter lade indetemperaturen være lige udetemperatur. 
Hvorfor mindre isolering i vægge end bredden på stolperne? hvis du har 200mm brede stolper så sæt da 200 mm isolering ind??
Trådstarter: vedr taget. Når du har lagt spær op med 60 cm mellemrum, skal der lægtes med taglægter. Ståltag behøver ikke samme afstand mellem lægter som andre former for belægning. Helt op til 1 meter, men læg med 60 cm. Så er du sikker. Ovenpå dine spær lægger du underdugen ud og fastholder med klemlister. Herpå monterer du stålpladerne. Husk at føre underdugen helt ud til tagrenden.
Mht isolering, synes jeg over 100 mm er overkill for en garage. 

 

Tak for svar. Jeg har efterhånden fået styr på hvordan jeg skal gribe det an. Men ifht. at der skal være en garageport på ca. 2,70 i bredden er jeg i tvivl om hvordan topremmen skal være på det punkt. Som jeg har forstået det bliver topremmen (feks. 45x245) lagt ned på stolperne der sidder fast i bundremmen. Og det giver ingen problemer så længe afstanden mellem stolperne ikke er over de 60 cm. Men jeg får en spændevidde ved garagenporten på ca. 2,7 m. Med toprem på den “flade” side bliver 45 mm. og det holder vist ikke. Så skal der en tykkere toprem over garageporten eller en jerndrager, eller hvordan løser jeg den bedst? 
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis