Hjælp til huller

I mit loft er savet nogle 57mm. huller hor strømmen kommer ud, dem vil jeg gerne have boret/ savet til nogle 67mm huller, men hvordan?
Jørn.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan købe et bor med to størrelser bor, hvor det inderste 57 mm og det yderste 67mm. Eller hvis du kan komme til fra oversiden at lægge et stykke bræt fast over hullet, bore med dit 57mm bor så der er et hul efter centreringsboret i brættet. Derefter skifter du ti  67mm boret og borer færdig. Du bliver nødt til at løfte installationen fri inden du borer, og dåsen passer heller ikke mere.
Hulsav

fase
Du kan også bare finde et bræt eller lignende hvor der er god plads til at bore/save med 67mm'eren
og så holde dette bræt imod loftet. Så kan du bruge brættet til at styre boret istedet for centerboret.
Hvis du lidt forsigtig kan du nok nøjes med at holde brættet fast mod loftet, ellers må du stikke et par små skruer i.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Fabrins model med at købe et bor der kan have to størrelser samtidig lyder rigtig god.

Jeg har selv haft brugt en lidt mere fixer løsning. Jeg fandt en hulsav der cirka havde en diameter svarende til de eksisterende huller. Den brugte jeg så til at save en skive ud af et gammelt bræt i god tykkelse.

Den skive kilede jeg så fast på centerboret af hulsaven til de nye huller. På den måde fik jeg et bredt centerbor der kunne styre ud fra de eksisterende huller.

Derefter satte jeg så boremaskinen i det lave gear og sørgede for at køre forsigtigt med hulsaven indtil der var et sikkert savspor til det nye hul.

Hvis det bare handler om nogle få huller og man har en hulsav som indvendigt passer til de eksisterende huller så kan det være en nem måde at få det fikset på 

Ask
Bore med 67 mm  i et bræt eller krydsfiner plade er den simple og bedste  løsning Så får du en makker til at holde plade på plads op under loftet medens du borer. Er i et helt sjak så kan den 3. holde støvsuger.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis