Fejl og mangler ved køb af landbrug

Vi har købt et landbrug for et års tid siden, Der er lidt forskellige regler med hensyn til ejerskifteforsikring og ansvar.
Der kan ikke tegnes ejerskifteforsikring, men derimod hæfter sælger for fejl og mangler.
Er der nogen der har erfaringer med at udnytte dette ?


 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
På hvilken måde skal det udnyttes?
Det vil være en god ide at få et samarbejde med en byggesagkyndig og advokat. 

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Sælger har sat den ene del af huset istand siden 2012. Alle pex gulvvarmeslanger og pex brugsvandinstallationer har et ukendt antal samlinger i betongulvet eller under dette.
I forbindelse med udskiftning af et par samlinger under betongulvet, har vi ikke set isolering.
Jeg betvivler at der er isoleret op til standard i 2012 under betongulvet.
Huset er opført i 1919 og har 15 cm sokkel på den istandsatte del. Jeg har ikke set skygger af isolering, da jeg gravede ind under soklen.

Jeg er lidt i tvivl om "sælger hæfter for fejl og mangler" blot er tomme ord og levn fra fortiden ;-)

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

det er ikke tomme ord. I en  sag for nylig har man solgt et hus, som ligger på grund som tidligere var losseplads. Efter salgsdato er grundene blevet undersøgt og erklæret forurenede. Sælger har ikke vist noget om dette på salgstidspunkt men er alligevel idømt at betale en erstatning på i omegnen af 0,5 mill kr.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Er din ejendom forsynet med vandværksvand? Er ret sikker på at hvis man har egen boring, så er der ikke krav om autorisation til vvs- og kloakarbejde.

Søren O
Selv om der ikke er autorisations krav, så skal gældende regler overholdes. Det gælder både samlinger og isolerings krav.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ejendommen er på offentlig vand. Vi tvivlede ikke på at den totalistandsatte del af huset skulle være lavet lovligt. Vi finder bare flere og flere ting der peger modsatte retning.
Alle vand installationer, er lavet med skjulte samlinger i gulvet.
Manglende vindafstivning på nye spær.
Manglende isolering i gulvet

Jeg er ikke så meget ude efter tidligere ejer. De har vidst nok at kæmpe med, det er en lang historie.
Men jeg er mere ude efter om vi risikerer at blive ansvarlig ved salg.
I givet fald skal tidligere ejer ikke slippe billigere end vi ville komme til, hvis vi skulle sælge.
Ejendomsmægler var fuldstændig grøn og uden erfaring med salg af landbrug.

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis