Fundament til gittermast

Jeg skal have opsat en gittermast der skal oplyse en ridebane. Masten er 9,5 meter høj.

Der skal støbes et fundament til masten og heri skal der nedstøbes gevindstænger til fastgørelse af masten.

Men hvor dybt/stort skal et hul være til denne type mast?

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det skal ikke være så voldsomt. Jeg vil tro at et hul på 30x30 cm i 1,0 m dybde vil være fuldt tilstrækkelig, hvis du kun har et par lamper siddende. Sæt også lige nogle stænger armeringsjern (næsten gennemgående) i betonklodsen hvis ikke dine gevindstænger er i fuld længde. Husk at "vibrere" betonen.

Søren O
Jeg tror nu du er lige i underkanten Søren O. så vidt jeg husker fra læretid. Har søgt på Pries stell i Vinderup men kan ikke lige finde fundament tabel.
Hvis trådstarter måler afstand imellem monteringshuller og lægger 10 cm til hele vejen rundt så er bolte inde i beton klodsen med sikkerhed. Jeg vil tro at det skal være M 20 galvaniseret bolte der støbes ned. Der skal være møtriks og skive nede i bunden eller bukkes som hårnål.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Et godt bud: Punktfundament

Mit umiddelbare bud er at de er 300x300x1000, men jeg ville nok støbe det større hvis det er noget du selv laver. Som tidligere nævnt af ev elmand, 4xM20 bolte indstøbt, enten bukket som traditionelle u-bøjler eller med dobbelt møtrik og spændskive i bunden, og så en sættedybde der er så stor som muligt. Jeg plejer dog som regel at anvende større plader end alm. spændskiver, for at opnår bedre forankring. fx 80x80x6 plader, med pashul, som her vil være 21 mm. Genvindstængerne skal forankres så dybt som muligt. Denne type fundamenter skal armeres, fx med lodrette stænger fordelt i hvert hjørne med lukkede bøjler fordelt over hele højden.

Umiddelbart ville jeg nok bare købe et pre-fab fundament :-)

De når dog ikke frostfri dybde, men det er selvfølgelig også blot en gittermast, så nok ikke så kritisk.


Ingeniør født med ti tommelfingre
Davnordic i Silkeborg (mest kendt for montering af autoværn) har fundamenter på 30x30 cm og 1,5 m lange som de anbefaler til mastelængde 8-12 m. De er med M 16 gevindstænger.
Deres materiel er til vejbelysning, og der skal sikkerhedskravene nok være en del skrappere end på din ridebane.


Søren O
Gode argumenter, jeg har kun min erindring omkring gittermaster til luftledning og gadelys. Linje master naturligvis hvis der var tale om hjørnemaster med ensidig træk var det meget mere.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Lyder som en fornuftig længde Søren O nævner, så går de også under frostgrænsen på 1,2 for fritstående fundamenter. Mit råd vil nok være at ringe og høre et par producenter ad ift. montage, pris, garanti mm.

Selv at skulle binde armering, placere gevindstænger og støbe tror jeg bliver noget hø, hvis man ingen erfaring har. Selv når profesionelle betonfolk placerer gevindstænger i fundamenter kan der være relativt store afvigelser fra den tegnede placering, så jeg tør slet ikke tænke på hvor de ville sidde hvis en som mig skulle placere dem ;-)

Ingeniør født med ti tommelfingre
Et fundament til gittermasten laves i et hul 40cmX40cm og 110cm dyb. 16-19mm varmgalvaniserede bolte i en længde på 90 cm.vil være passende. Stængerne får lige et buk på 90 grd. på den del, der er i bunden. Ombukket behøver ikke være mere en 10 cm. Ombukket vendes ind mod midten. Boltene skrues fast på en skabelon, som passer til hullerne i masten. Hvis hulafstanden i masten er mere en
30 cm. øges de 40X40 tilsvarende. Det er ikke nødvendigt med armeringsjern i fundamentet, Betonen laves i en styrke 15 MN svarende til 1:3:5 Cement, sand og ærtesten.
Det er ikke svært at lave det fundament. Fyld hullet halvt op med beton, stik fundamentboltene skruet fast på skabelonen ned i betonen og fyld resten af beton i hullet. Ret skabelonen til så den er i vater. Du husker lige at putte et stykke rør i til kabler. det passer med at du putter det i når du sætter boltene i. Kabelrøret skal komme op i fundamentet så det passer med masten.

fase
Fabrins opskrift er som vi altid har gjort med elmaster. Der var en gang det var inden for vores " ekspert område "
Hullet skal støbes stort set med det samme når der er gravet op. Der må ikke nå at løbe grundvand ind.
Husker en gang vi lavede en gadelinje. I et lille sving havde der været meget vand i hullet da beton kanonen ankom. " det fyldes bare i så skal vandet nok komme op" Og ja det kom op, men alt cement var skyllet af gruset i det nederste lag.
Da vi så trak trådene op med talje m.m. var det underlig så elastisk det var. inspektions tur tilbage langs gaden og vi kunne tydelig se at masten i svinget stod på næsen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej alle

Tusind tak for alle de gode svar :-) Jeg tror bestemt jeg ender med at følge Fabrins opskrift. Gittermasten er "trekantet" med en afstand med 40 cm mellem bolthullerne.
Hvis du ikke har en skabelon til boltene, kan du lave en af et stykke krydsfiner. Du gør det at du forsyner boltene med to møtrikker og skiver, så du har en justeringsmulighed, når du sætter masten op. En møtrik og skive under og en skive og møtrik over flangen. Nu du skriver, at der er 40cm. mellem bolthullerne, så ville jeg nok gå op til et hul på 60cmX60cm., så der er mindst 10 cm beton mellem boltene og jorden. Monter lamper og det hele på jorden og rejs masten med det  på. Din kran behøver ikke kunne række mere end halvdelen af mastens højde.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis