Åndsvag styretøj på UTV´er...

Køre pt. rundt i sådan en UTV´er her (i mark, skov, eng o.lign.) og sommetider osse på vej. Det underlig er at ligeså snart den kommer på almindelig asfaltvej, trækker styretøjet (forhjulene) enten til den ene eller anden side - nogen der ved hvad det fænomen skyldes? fordi på fx. grusvej oplever jeg ikke de nykker. 
Køre pt. rundt i sådan en UTV´er her (i mark, skov... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Der er 4 justeringer:

Camber vinkel på baghjul: Forkert vinkel giver over eller understyring.
Camber vinkel på forhjul: Forkert vinkel giver over eller understyring - bør være ca neutral.
Caster vinkel på forhjul: For lille = for lidt selvopretning. For stor = for meget selvopretning.
Sporing: Oftet et par grader toe-in - forkert vinkel giver dækslid på inder eller yderside af dæk samt under eller overstyring. Prøv i første omgang et let spidsning. ( noter nøje hvor meget, så gammel indstilling kan genskabes )

 

Søren O skrev den 15-11-2019 20:33:43

"kan du opleve at dit køretøj ikke "kan vælge side" og bliver "utilregnelig".

Præcis beskrivelse af problemet    

cdp skrev den 15-11-2019 20:34:53

Der er 4 justeringer:

Camber vinkel på baghjul: Forkert vinkel giver over eller understyring.
Camber vinkel på forhjul: Forkert vinkel giver over eller understyring - bør være ca neutral.
Caster vinkel på forhjul: For lille = for lidt selvopretning. For stor = for meget selvopretning.
Sporing: Oftet et par grader toe-in - forkert vinkel giver dækslid på inder eller yderside af dæk samt under eller overstyring. Prøv i første omgang et let spidsning. ( noter nøje hvor meget, så gammel indstilling kan genskabes )

 Der er 5 styretøjsmål, du glemte KPI    (og Toe-Out On Turns. Toe-out on turns, men nok ikke så aktuel)



Vi prøver igen, i morgen --
Det er tydeligvis sporingen der er "den store synder". Enig med cpd - prøv med en let spidsning. Mål på dæksider i navhøjde. Dine forhjul skal sikkert spidse ca. 1 - 2 mm. Sæt et mærke hvor du måler, og flyt køretøjet "en halv hjulomdrejning" og mål igen.

Søren O
Annonce
Søren O skrev den 15-11-2019 21:04:46

Det er tydeligvis sporingen der er "den store synder". Enig med cpd - prøv med en let spidsning. Mål på dæksider i navhøjde. Dine forhjul skal sikkert spidse ca. 1 - 2 mm. Sæt et mærke hvor du måler, og flyt køretøjet "en halv hjulomdrejning" og mål igen.

 Ja det er et godt udgangspunkt, tjek også for ratslør, det kan også gøre at det er svært et holde kursen.

Har du meget vægt bag på køretøjet, kan det også være medvirkende..

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 15-11-2019 21:11:15

Har du meget vægt bag på køretøjet, kan det også være medvirkende..

 Meget og meget, jeg har omkring 150 kg majs med på en omgang (foder til fuglevildt), men jeg synes nu ikke det gør nogen forskel.

Men nu har jeg fået gode fif som i hvert fald lige skal afprøves   
Update: UTV´eren er født med lidt slør ved styrekuglerne, til gengæld havde en eller anden fået pumpet dækkene for hårdt op, så efter at havde sænket dæktrykket er UTV´eren blevet meget mere stabil på asfaltvej.   
Tror ikke du har løst dit problem, blot fjernet symptonerne.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis