Dampspærre nødvendig?

Det er nok ret simpelt når man er inde i stoffet.. men jeg ikke 100% sikker på hvornår der er behov for dampspærrer.
Mit spørgsmål går på hvor en dampspærre skal placeres - hvis den overhovedet skal i dette tilfælde.. Vores gamle garage bliver lavet om til disponibelt rum med åbning ind til stuen. Hullet der var til indkørsel er muret delvist til - der hvor ser ikke er muret kommer der vinduer i. Den ene langside er så ind mod stuen og resten er bygget i tykke gasbetonblokke fra 60'erne.
Murens opbygning ( i det gamle indkørselshul) er planlagt således - fra ydre mod indre:
1 - opmurret væg i mursten
2 - ca. 2-3cm luft
3 - vindpap fastgjort til #4
4 - skelet af 145mm spærtræ som er fastgjort i væg og gulv (mursten er fastgjort med bindere til dette)

Lokalet vil blive opvarmet med gulvvarme som resten af huset. Der er lagt et godt lag på 320mm styropor under det nystøbte gulv.
Det er sådan set hvad der står nu. Jeg havde tænkt mig at fylde det spærtræskelet med stenuld for isolering - og så 43mm varmvægsplader af styropor og gips (30mm styropor) ligesom vi gør på de resterende ydervægge. Min mavefornemmelse siger mig at jeg bør placere en dampspærre på træskelettet mellem stenulden og varmvæggen.. men er det en god ide?
Det er spørgsmålet 🙂
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dine varmvægs elementer er vel ikke damptætte, og hvor har du dine elinstallationer. Så jeg ville mene at du bør have dampspærre på din stolpe skelet, på ydervæggen og så lave en lægte forskalling med elkabler stikkontaktdåser m.m. Er der plads, så 45 mm isolering. Der på varm vægs plader eller jeg ville nok foretrække fermacell.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Dampspærre ja. da jeg ikke kender tæthed på din varmvægs plader. OG dampspærre koster tæt på ingenting

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har allerede dampspærre. Spørgsmålet er bare hvor den smartest placeres for at undgå farlige fugtzoner.. jeg kan huske at have læst noget om at den max må være 1/3 inde i isoleringen.. men er ikke sikker? Derfor jeg forslog mellem stenuld og varmvægsplader.
En dampspærre er nødvendig alle steder, man vil isoleren en væg eller loft fra, som har en overflade der er mindst 8 grader mindre end rum temperatruen.'
Dampspærren skal monteres på den varme side, dog 1/3 dele ind i konstruktionen, hvis større end 50mm inde i konstrktionen, skal dr udføres en dugpunkt beregning på konstrukrionen, derfor holder man sig normalt til de 50mm inde i konstruktionen.

Ok - med det sagt så bør en placering mellem de 145mm stenuld og varmvægsplader være ok? Varmvægspladerne er 43mm (30mm styropor og 13mm gips).
Hej.
Ja det er korrekt og til oplysning, hvis dette ikke er gjort i nu, så skal du ansøge om byggetilladelse, da der udføres en væsentlig anvendelses ændring af bebyggelsen. :)

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Sådan bliver det så! :)
rette godkendelser kom på plads før vi gik i gang ;)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis