Fase og nul på 2 forskellige grupper?

Hej alle
jeg har haft en fejl, hvor vores ene lysgruppe sprang 4-6 gange i løbet af en 3-4 ugers tid. Jeg har fået monteret nyt gips loft og var bange for at man var kommet til at skrue op i et kabel. Jeg har nu haft en elektriker forbi og han har tjekket med en stødspændings giver, som ikke gav nogen fejl. Derudover har han målt i eltavlen (ved ikke helt hvad) Heller ingen fejl. Jeg har selv flyttet et enkelt kabel fra en sikringsgruppe til en anden, for at udjævne forbruget ligeligt. Men kommer nu i tvivl om, om jeg er kommet til, at flytte fase og nul fra 2 forskellige kabler (altså fase fra kabel 1 og nul fra kabel 2)

Vil det give den fejl ?

vh
Carsten

 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja. Desuden må du IKKE rode i tavlen!!!

 

har du flyttet  nul fra kabel 2 og fase fra kabel 1 vil du få en kortslutning, da der så vil være 2 faser i et sted.

mfrost skrev den 15-11-2019 17:49:00

har du flyttet  nul fra kabel 2 og fase fra kabel 1 vil du få en kortslutning, da der så vil være 2 faser i et sted.

 Den kan jeg ikke lige se...


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

For lige at snakke samme sprog :-):

i Sikringsgruppe 1 sidder der 2 kabler. Der flyttes fase fra det ene kabel og nul fra det andet kabel. Disse 2 flyttes over i en anden sikringsgruppe - det er det secenarie jeg er i tvivl om, er sket. Derfor er jeg nysgerrig efter, hvordan installation vil opføre sig hvis det sker.


 

Annonce
Det sker der ikke noget ved umiddelbart. ( Men det er ikke en holdbar løsning ).  Nulleder er det samme når begge gruppeafbrydere er tændt.
Om det kan udløse en sprunget sikring en gang imellem kan kun bero på en overbelastning så.
Du kan ret let tjekke om du har lavet den fejl.
Sluk for sikrings gruppe 1, og noter hvilke områder du mister strøm i. Tjek også køler, fryser m.m.
Tænd den igen og sluk sikrings gruppe 2 og lav samme øvelse.
Hvis der er gengangere i lys / stikkontakter der mister strøm så har du fejlet.
Når jeg skriver at det ikke er en holdbar løsning så er det fordi man kan komme til skade under reparation af installationen.
Man slukker for en gruppe afbryder og lyset går ud i et område, Man måler lige for en sikkerheds skyld om der er spænding imellem fase og nul, Det er der ikke så er der klar til at skille det hele ad MEN AV FOR SØREN der står stadig en fase på men fra en anden gruppe. Den får du lige i figrene medens den anden hånd er på vandhane/ alucraft/ emhætte eller noget andet der giver forbindelse.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik

Super - det må jeg prøve.

Sidste gang, sikringen gik, var der også nogle elektronik ting, der mistede livet (iphone lader, internet router). Som jeg forstår det, vil de ikke kunne blive defekte, pga. mulig fejl?

Jeg er ret sikker på, det ikke skyldes overbelastning, da sikring også er sprunget, mens vi ikke var hjemme (lavt forbrug)

 

Tag og undlad at have dyre ting tændt når du laver testen. Det er svært at gennemskue præcis hvad der sker da den ene del har fase 1  og den anden del fase 2 og så slukker du for nulleder m.m. i den ene gruppe.
Har man en installation med en 3 polet lysgruppe altså 3 faser ud i huset og fordelt i en dåse, så er nul forbindelsen meget afgørende. Hvis der er løs forbindelse vil den fase med størst forbrug flde i spænding ( normalt harmløs ) MEN den del med mindst forbrug vil stige op imod de 400 v ( og det er ikke godt  for tv m.m.)


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Fedt. Tak for brugbart svar! 

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis