Opbygning/opretning af gulv på 1. sal

Jeg er ved at renovere førstesalen på mit gamle hus fra 1877 og er nu nået til gulvet.

Gulvbrædderne er købt hjem, men jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg bedst laver underlaget. Det nuværende gulv er primært gamle gulvbrædder, som skal blive liggende, da loftet nedenunder er fastgjort til dette flere steder.

Jeg har tænkt mig at bruge gulvstrøer, men da huset og dermed det gamle gulv er sunket i det ene hjørne, er der helt op til 10 cm i højde forskel.

Mht. isolering er jeg ikke sikker på, at jeg vil gøre mere end de 50 mm som allerede er monteret i forbindelse med lofterne nedenunder. Trinlyden er vist svær at gøre noget ved alligevel eller hvad?

Nu til spørgsmålet.

Jeg er i tvivl om hvorvidt taglægter eller evt. reglar er rette nok som gulvstrøer eller om jeg skal købe rigtige og helt rette gulvstrøer?

Mine brædder er 28 mm tykke og 180 mm brede, så hvor følsomme er de overfor et ikke helt ret underlag?

Tak for hjælp.

Lars

-------------------------
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Du skal huske, at etageadskillelsen skal være BD30, hvilket bl.a. indebærer 95mm isolering. Søg evt. på BD30 på www.rockwool.dk

Hilsen

Claus

Morten
Tak for input.

Hmmm......gælder der samme regler for renovering som for nybygning mht. isolering, etageadskillelse osv. :?:

Lars

-------------------------
Hej Foulum

Jeg har prøvet at bruge alm. lægter og reklar som gulvstrøer, men de var både skæve, krumme og buede, på trods af trælastens forsikring om det modsatte da jeg købte dem. Jeg byttede derfor det hele til kerto's gulvstrøer som er helt lige. De er lidt dyrere, men meget nemmere at arbejde med. Brug krydsfinerplader og kilerne som Haugaard nævner til at klodse det op med.

Når du nu skal lægge et nyt gulv, skal underlaget naturligvis være plant og lige, på trods af at huset hælder, ellers vil du få et skævt gulv der knirker uanset hvilke planker der er tale om.... og hvem gider at bruge penge på det :shock:

Ihvertfald god fornøjelse med det biggrin
Carsten

Bonden
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis