Jordforbindelse til stor elmotor

Hej.
En el kyndig søges.
I forbindelse med et savværkprojekt skal jeg tilslutte en 20hk 15kw elmotor. El-installationerne på stedet hvor motoren skal stå, har lidt år på bagen, og der er ikke nogen jordforbindelse.
Så for at sikkerheden er i orden vil jeg lave en separat jord, og slå et jordspyd i.
Mit første spørgsmål går så på, om det overhovedet er nødvendigt med jord. Motoren står på et jernstel, der står på et betongulv i en lade. Det ser ikke ud til, at der nogensinde har været koblet jord til motoren.
Hvis jeg skal lave en separat jordforbindelse til motoren, har i så nogle gode råd til hvordan? Vandrør eller rigtigt kobberjordspyd? flere spyd oveni hinanden? Kabel dimensioner?

Mvh.

David
Hej. En el kyndig søges. I forbindelse med et... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Er der overhovedet krav om jordforbindelse. En direkte jord må have en overgangsmodstand på 2 Ohm, som kan aflede 50V/2Ohm = 25A.

fase
2 Ohm jordforbindelse er meget svær at opnå de fleste steder. Så Hfi / Hpfi er naturligvis at foretrække. Men det vigtigste er at de metal dele man kan komme til at røre samtidig bliver forbundne. Det kaldes udlignings forbindelser. I Tysklande er der krav om at alt metallisk bygnings dele forbindes. F.eks. hver enkelt rist i en gangbro.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Lederen fra jodspyd til forsyning skal have samme kvadrat som forsyningen, hvis denne er under 16mm2, hvis den er 16 til 35mm2 skal du bruge 16mm2.
Udligningskredsene på maskinen skal være 2.5mm2 hvis d er mekanisk beskyttet, 4mm2 hvis de ikke er mekanisk beskyttet.

Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Motoren er jo boltet til stativet, der også er boltet sammen af mange dele. Skal alle de dele forbindes?
Forsyningen til motoren er 6 kvadrat, hvilket lederen til jordspydet også skal være så.
Men jeg forstår ikke helt hvorfor stativet også skal forbindes...
Det er kun udsatte dele af maskinen der skal udlignes. Fx. Hvor der ført kabler, eller hvor der på anden måde kan blive spændingsførende vej fejl. 

Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Annonce
Okay det vil sige motoren kun..? Forsyningen bliver tilsluttet til en stjerne trekant boks, og derfra til motoren. Stjerne trekant boksen skal evt. også have jordforbindelse så?
Alt metal på maskinen skal i principet udlignes......

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Hvad forstår du ved maskinen? Hele savværket, eller blot motoren? Det hele er boltet sammen. Skal alle 50+ dele i princippet udlignes? Det har jeg aldrig set før...
Der er sikkert ikke krav om hverken udlignings- eller jordforbindelse, da det tilsyneladende er en ældre installation. MEN som jeg forstår det så ønsker du selv at forbedre sikkerheden, og derfor disse anvisninger. Vi ved ikke om du har HPFI foran derfor forskellige løsninger.
Hvis det hele er boltet / svejset sammen via. metaldele, så er der ok forbindelse. Hvis DY starter sidder på motoren, så er det i denne at jordleder skal forbindes da der sikkert er en skrue til det derinde. Sidder starteren på væggen i plastboks, så skal du forbinde i motorens klemkasse.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Wow, så mange svar, og selv om det er en diy side, så burde nogen have nævnt at det tydeligvis er installatørarbejde!

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis