Jordforbindelse til stor elmotor

Hej.
En el kyndig søges.
I forbindelse med et savværkprojekt skal jeg tilslutte en 20hk 15kw elmotor. El-installationerne på stedet hvor motoren skal stå, har lidt år på bagen, og der er ikke nogen jordforbindelse.
Så for at sikkerheden er i orden vil jeg lave en separat jord, og slå et jordspyd i.
Mit første spørgsmål går så på, om det overhovedet er nødvendigt med jord. Motoren står på et jernstel, der står på et betongulv i en lade. Det ser ikke ud til, at der nogensinde har været koblet jord til motoren.
Hvis jeg skal lave en separat jordforbindelse til motoren, har i så nogle gode råd til hvordan? Vandrør eller rigtigt kobberjordspyd? flere spyd oveni hinanden? Kabel dimensioner?

Mvh.

David
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen til.
Jeg vil anbefale dig at bruge rigtige jordspyd og ikke vandrør. Om du bruge galvaniserede eller kobber er i den sammenhæng ligegyldigt, bare du bruger de dertil indrettede tilslutnings stumper.

Du skal måle overgangen til jord med en isolationstester, og den afgør hvor mange spyd du har brug for.
Det har jo noget at gøre med hvordan afledningen til den jord du banker spyddet i er lige netop der hvor du befinder dig.

Nu er det mange år siden jeg har arbejdet som elektriker, så jeg kan ikke huske hvad overgangsmodstanden skal være. Jeg ville dog bruge minimum 6 kvadrat kabel.
Læs mere her

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Det var noget af en sav  
Jeg ville helt sikkert lave en jordforbindelse! - jeg ville også bruge et rigtige jordspyd.
Højest sandsynligt er det nok med et enkelt spyd, men det afgøre modstanden.
I en almindelig installation i et hus skal du bare holde dig under 1667ohm hvilket normalt ikke er noget problem medmindre du kun har sand i undergrunden.
Jeg kan ikke huske reglerne, men jeg vil mene at en 2,5 kvadrat er nok hvis du laver et spyd.

 

Og der skal også udligningsforbindelser mellem de andre metaldele på maskinen..................

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Er det ikke nok med en forbindelse, fra det beslag til jordforbindelse i strømboksen på motoren? 
Der skal udlignes mellem dele der potentielt kan bære eller oplagre en fejlstrøm, så du forbinder motorens stel med en kort stump ledning, til stativet den står på. 

Elektronikteknikeren
Annonce
For at det overhovedet virker med jordspyd som beskrevet skal der være Fejlstrøms relæ foran i installationen. Det kan meget vel være sådan at det er der ikke i den tilsyneladende gamle installation.
Og der er sikkert heller ikke krav om det, da de skærpede krav kun gælder boliger.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er selvfølgelig rigtig, men er der ikke langt mellem installationer uden fejlstrømsafbryder i dag?jeg synes det er monteret nærmest alle steder, også i gamle installationer.

 

ev elmand skrev den 14-11-2019 18:36:06

For at det overhovedet virker med jordspyd som beskrevet skal der være Fejlstrøms relæ foran i installationen. Det kan meget vel være sådan at det er der ikke i den tilsyneladende gamle installation.
Og der er sikkert heller ikke krav om det, da de skærpede krav kun gælder boliger.

Hvis der ikke er fejlstrømsrelæ, har man i endnu højere grad brug for en god jord/udligningsforbindelse.
En fejlstrøm skal ledes til jord, uanset om der er fejlstrøms afbryder foran. 


Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Der er steder hvor HPFI afbrydere er bandlyst,  de bruges stort set ikke på hospitaler og heller ikke i datacentere , man bruger en direkte jord i stedet .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Ja men det gælder bestemt ikke i dette tilfælde.
Det er da klart at fortrække at have både en jord og et fejlstrømsrelæ til en maskien som denne.

 

Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis