Ventilationsanlæg hvad betyder Indblæsning Friskluft Afkast Udsugning ?

Hej Vi har haft et ventilationsanlæg fra Genvex i flere år nu, men det er stadigvæk ikke lykkedes mig at forstå hvad følgende tal betyder under temp. oversigten.

Indblæsning: 8,2 grader
Rum 24,8 grader
Friskluft 5,6 grader
Afkast 18,4 grader
Udsugning 19,3 grader

Tallene er aflæst 14-11-2019, altså i dag. Men hvad siger de ?
Er anlægget korrekt opsat indstillet ? Det er blevet indreguleret af et prof. firma, men i de varme somre, så har jeg ringet til firmaet og foretaget en ændring så der er direkte indblæsning for at køle huset lidt ned. Nu er jeg i tvivl om det er blevet ændret tilbage, og da jeg ikke forstår tallene ja så er jeg i tvivl. Er der nogen der kan give en forklaring ? Hilsen Kurt

Hej Vi har haft et ventilationsanlæg fra Genvex i... Vis hele indlægget
36 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Har samme "problem", har lige nu 26 grader i huset, mon det er normalt med så stort et varmetab i rørene, mine ligge 12-15 cm under granulat og anlæg står på loftet. 

Har lånt dit eget billede... Hvor sidder din styreenhed siden den måler -4 i RUM?

Indblæs er den temp. anlægget blæser ind i dit hus,
RUM temp. er vist bare temp i det rum hvor styreapparat sidder. Altså den vi ser her på billedet.
Friskluft er den temp. anlæg trækker ind udefra

Når det fryser -8 ude forleden kommer min indblæs ned på 12 mod 19 udsugning.
Igen lidt stor forskel sikkert på grund af isoleringen når nu forskel stiger jo koldere det bliver.
Noget jeg forbedrer til foråret med mere isolering.
Afkast er den temp anlæg smidder ud i det fri gennem aftræk
Forskel mellem udsugning og indblæs skal helst være så lille som muligt.

Efter min Bypass blev fikset har jeg forskel på 5-6 grader, hvilket er i overkanten, men skyldes nok min ikke optimale isolering.
Men det kan jeg leve med. Føler ikke noget træk.
Udsugning i dag er 20 og indblæs 15

Udsugning er den temp anlægget henter fra dit hus når det suger den brugte luft ind i anlæg.


Katmus
katmus skrev den 13-02-2021 17:35:57

Har lånt dit eget billede... Hvor sidder din styreenhed siden den måler -4 i RUM?

Indblæs er den temp. anlægget blæser ind i dit hus,
RUM temp. er vist bare temp i det rum hvor styreapparat sidder. Altså den vi ser her på billedet.
Friskluft er den temp. anlæg trækker ind udefra

Når det fryser -8 ude forleden kommer min indblæs ned på 12 mod 19 udsugning.
Igen lidt stor forskel sikkert på grund af isoleringen når nu forskel stiger jo koldere det bliver.
Noget jeg forbedrer til foråret med mere isolering.
Afkast er den temp anlæg smidder ud i det fri gennem aftræk
Forskel mellem udsugning og indblæs skal helst være så lille som muligt.

Efter min Bypass blev fikset har jeg forskel på 5-6 grader, hvilket er i overkanten, men skyldes nok min ikke optimale isolering.
Men det kan jeg leve med. Føler ikke noget træk.
Udsugning i dag er 20 og indblæs 15

Udsugning er den temp anlægget henter fra dit hus når det suger den brugte luft ind i anlæg.

Min iso er 100% ok 300mm ligger de i med 200 over dem. min bypass virker som den skal er lukket, det er fordi veksler fryser til, og det er og bliver en genvex fejl,,, så snart friskluften er 1 til 2 c så er indblæs ok, husk på at mit anlæg også køre ned i % på indblæsning det er for at af rime veksler.

Fordi den måler -4c på styreenhed er fordi den sidde sammen med anlægget, men måler ikke på den, måler på udsugning.

 

Renemj: Men hvad siger genvex så..? Hvor er det galt og hvordan udbedres det?

Katmus
katmus skrev den 13-02-2021 19:16:22

Renemj: Men hvad siger genvex så..? Hvor er det galt og hvordan udbedres det?

Ikke så meget, de løber fra deres ansvar, men de lyver jo også om deres oplysning på deres systemer.

Men der skal en varmeflade på den friskeluft, ellers kan det ikke køre rigtigt.

Sådan et anlæg er spild af penge, det var bedre bare at luft ud, det kan man selv styrer.

 

Det forstår jeg ikke lige.
Min kører jo fint.
Ja den giver ikke det de lover.
Men en ny bil der står til 20 på literen kører heller ikke 20.
Sådan kan man blive ved...

Det er for ringe i forhold til hvad de lover, men det vidste jeg godt da jeg købte den.
Jeg er sådan set tilfreds nok med mit genvex. Ville ikke undvære den friske luft og den manglende radon :-)

Dit må være defekt vil jeg tro og du skal forfølge sagen. Hvor bor du i landet?

Katmus
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis