Ventilationsanlæg hvad betyder Indblæsning Friskluft Afkast Udsugning ?

Hej Vi har haft et ventilationsanlæg fra Genvex i flere år nu, men det er stadigvæk ikke lykkedes mig at forstå hvad følgende tal betyder under temp. oversigten.

Indblæsning: 8,2 grader
Rum 24,8 grader
Friskluft 5,6 grader
Afkast 18,4 grader
Udsugning 19,3 grader

Tallene er aflæst 14-11-2019, altså i dag. Men hvad siger de ?
Er anlægget korrekt opsat indstillet ? Det er blevet indreguleret af et prof. firma, men i de varme somre, så har jeg ringet til firmaet og foretaget en ændring så der er direkte indblæsning for at køle huset lidt ned. Nu er jeg i tvivl om det er blevet ændret tilbage, og da jeg ikke forstår tallene ja så er jeg i tvivl. Er der nogen der kan give en forklaring ? Hilsen Kurt

Hej Vi har haft et ventilationsanlæg fra Genvex i... Vis hele indlægget
36 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Mit problem er løst. Bypass stod som forventet helt åben.
Den var gået løs formodentlig efter et tidligere servicebesøg ...hmmm suk

Så lige nu er der 13 grader indblæs, med 5 grader tab fra den luft den suger ud af huset.
det skyldes nok at isolering kunne være bedre. men er ok for mig i de her temp. og vinde.

Katmus
Du kunne vel se om den var åben eller ikke, min står på 0%.

Har lige skiftet filter, for at se om den ændre noget, men nej indblæsning er 6.9c og falder.

Fatter det ikke, må sige er træt af det.

katmus skrev den 08-02-2021 13:48:29

Mit problem er løst. Bypass stod som forventet helt åben.
Den var gået løs formodentlig efter et tidligere servicebesøg ...hmmm suk

Så lige nu er der 13 grader indblæs, med 5 grader tab fra den luft den suger ud af huset.
det skyldes nok at isolering kunne være bedre. men er ok for mig i de her temp. og vinde.

 

Display sagde den var lukket men når tekniker åbnede kassen viste han mig den stod pivåben.
Så regn ikke med det du ser i dit display.

PS. jeg her ikke en dyt forstand på det, men kunne nok godt selv have åbnet og tjekket.

Katmus
katmus skrev den 08-02-2021 13:58:36

Display sagde den var lukket men når tekniker åbnede kassen viste han mig den stod pivåben.
Så regn ikke med det du ser i dit display.

PS. jeg her ikke en dyt forstand på det, men kunne nok godt selv have åbnet og tjekket.

Ja åbent min, og fandt ud af at min varmeveksler er frossen.

 

Hårtørrer så :-)  eller lad den være slukket indtil der er + temp igen.

Ind imellem kan man godt være i tvivl om hvor meget en genvex giver.
Men når man skifter filter er man ikke i tvivl om hvorfor man har den :-)

Jeg fik sænket radon i kælder fra 110 til 34 kun på grund af sug og blæs i min kælder.
Så nu er jeg slet ikke i tvivl...


Katmus
Annonce
Et udsugnings anlæg med genvinding skal man ikke regne med som en energi besparelse. Jo besparelse i forhold til at man skifter samme mængde luft ved almindelig udluftning. Men det er jo sjældent tilfældet.
Så det man får er bedre indeklima for nogenlunde samme energi forbrug.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 08-02-2021 20:40:48

Et udsugnings anlæg med genvinding skal man ikke regne med som en energi besparelse. Jo besparelse i forhold til at man skifter samme mængde luft ved almindelig udluftning. Men det er jo sjældent tilfældet.
Så det man får er bedre indeklima for nogenlunde samme energi forbrug.  

Skal heller ikke spare skal bare have et bedre klima, at det så koster lidt gør ikke den store forskel.

 

Det var en kommentar / bekræftelse af det som Katmus skrev:
Ind imellem kan man godt være i tvivl om hvor meget en genvex giver.
Men når man skifter filter er man ikke i tvivl om hvorfor man har den :-)

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Nogle der har sådan en på sit anlæg Genvex vandvarmeflade kit VFL 160, har i EL, tænker på at få den til mit fjernvarme.
Køre dit endnu i denne kulde, mit 375 køre slet ikke. vi måtte tø den varmeveksler op igen, hjælp kun i ca 8 timer.

ha haft fat i Genvex, og de siger det er deres egen montør der har lavet noget forkert, men har hørt fra andre at det er mit 375 der ikke kan det hvad de skriver.

Så nu kommer de på tirsdag og sætte en varmeflade på friskluftindtag, uha det lyder dyrt i strøm.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis