Gulvvarme på 1-strengsanlæg virker ikke

Hej LDS
Vi har et hus fra 1976 med et 1-strengs radiatorsystem. Radiatorerne har ikke termostat men bare en form for strenreguleringsventil. Jeg har indreguleret systemet og alt virker egentlig fint. Dog kan jeg ikke få noget vand igennem gulvet ude på gæstetoilettet. Der er placeret en balofix som jeg har åbnet. Det hjælper ikke. Kan heller ikke presse vand igennem med cirkulationspumpen på max. Nogen ideer til hvad jeg kan gøre for at få varme i gulvet?


Gaffatape, WD40 og en stor hammer!

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vandet vil altid løbe den vej hvor der er mindst modstand.
Gulvvarme på et 1-strengs system er ikke den bedste løsning. For at det kan virke, skal der være ret stor modstand i hovedrøret mellem de to afgreninger til gulvvarmen. Det kan gøres ved at reducere rørdimensionen mellem afgreningerne, eller indsætte en "drøvleventil".
En anden løsning er at montere en lille cirkulationspumpe på gulvvarmekredsen, eller bedste løsning - montere en minishunt.

Søren O
Hvis du ikke kan "drosle" for gennemstrømningen mellen de 2 afgreninger til gulvvarmen, er du nødt til at montere ekstra cirkulationspumpe. Det hjælper kun meget lidt at forøge trykket på din nuværende pumpe.Det kan også give støj i rør.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis