Mazda3 (2014) baglys

Er der nogen her, der kan hjælpe med hvordan man får sat et relæ ind, så baglyset tænder samtidigt med det automatiske kørelys ?
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du spurgt dig for hos Mazda, om de ikke lige kunne programmere lyset, så der altid baglys på, når lyset er tændt? 

fase
Jeg kender ikke din specifikke model, men mange biler med "automatisk kørelys" har ikke reelt kørelys, men kun positions lys der er kraftigt nok til at opfylde minimums kravene for dags kørsel. skal du have nat-kørelys på, så skal der et skumrings relæ integreres i styringen, hvilken også skal tænde for dine baglygter samtidigt med dine primære forlygte pære, og ikke de "små" dag kørelys pære.

 

Steensen, jeg ved ikke hvor gammel din bil er, men forordningen med at slukke for baglyset af hensyn til miljøet (mindre energiforbrug) er en (mindre gennemtænkt) EU opfindelse. Så baglyset kan med næsten 100% sikkerhed ordnes med programmering af baglyset. 

fase
Som s.fabrin siger,  ta til et værksted,  der har værktøjet til at ændre i bilens "computer ". Behøves ikke at være Mazda. 
Jeg må nok fortælle noget mere. Ref. Mazda kan man ikke programmere en Mazda 3 (2014) til at tænde for baglyset samtidigt med kørelyset (positionslys). Mazda leverer ikke dele til at løse problemet, men vil gøre det med uoriginale stumper for 2500.-, og det syntes er lige lovlig meget.
Annonce
Der findes flere klip på YouTube ang. programmering af kørelys som kan gøres fra kabinen ved hjælp af kombinationer af et antal drej med nøglen, og smække med døren mv. i en kryptisk rækkefølge.
Prøv at søge på det. 

Elektronikteknikeren
Det kan ikke passe at baglyset ikke kan programmeres til at tænde sammen lys i den forreste ende af bilen. Prøv et andet værksted eller spørg hos importøren. Baglyset kan sikkert tænde sammen med lang og kort lys.

fase
Har prøvet at søge på ligth adustment o.s.v., men kan ikke finde noget. Har du en ide om, hvilken søgetekst jeg skal bruge ?
S. Fabrin skrev den 13-11-2019 11:48:04

Steensen, jeg ved ikke hvor gammel din bil er, men forordningen med at slukke for baglyset af hensyn til miljøet (mindre energiforbrug) er en (mindre gennemtænkt) EU opfindelse. Så baglyset kan med næsten 100% sikkerhed ordnes med programmering af baglyset.

Jeg har en Lodgy fra 2015, så en nyere bil end trådstarters bil, og med denne fik jeg tilbudt at installerer et skumrings relæ, mod mer-betaling, til at skifte mellem "store" forlygter + baglygter eller "små" forlygter uden baglygter.

Da jeg er vandt til selv at tænde mit kørelys, fravalgte jeg denne.

Der ud over fik jeg at vide, at dette skumrings relæ var eneste mulighed for at få baglygterne til at tænde af sig selv, og hvis man alligevel ville have "store lygter" på hele tiden, kunne man installerer skumrings sensoren inde bag ved instrument brættet, hvorved der konstant ville være for mørkt, og på denne måde provokerer tænd/sluk kontakten til at tænde for de "store" lygter.

At os el-kyndige så kunne finde på at sætte en lus ind til at agerer relæet, er en anden mulighed, men fra forhandlerens side er skumrings sensoren eneste mulighed i mit tilfælde, og sikkert noget lignende trådstarter har fået tilbudt som u-originale dele.

Måske det er programmerbart i "luksus biler" ala en Volvo XC60 og større, eller mercedes, men ikke i "discount biler" så som en Mazda 3 og Dacia Lodgy.

 

Hej S. Fabrin

Min Mazda 3 er indrettet således, at når jeg starter bilen i dagslys, tænder kørelyset foran (positionslys), men baglys er slukket (som foreskrevet i EU reglen fra 2011). Når det bliver mørkt, tænder nærlyset samtidigt med baglyset.
Jeg har været i forbindelse med 2 Mazda værksteder der uafhængig af hinanden fortæller, at man ikke kan programmere bilen til at tænde baglyset samtidigt med kørelyset foran. Der skal et relæ indgreb til, og dette findes ikke som en Mazda reservedel.
Jeg kunne også vælge, selv at tænde for nærlyset når jeg fornemmer at der er så dårlig sigt (om dagen), at lyset overalt bør være tændt (ved regn dis eller lign.), men så er ideen med at have en auto mulighed jo lidt væk.
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også