Mazda3 (2014) baglys

Er der nogen her, der kan hjælpe med hvordan man får sat et relæ ind, så baglyset tænder samtidigt med det automatiske kørelys ?
Er der nogen her, der kan hjælpe med hvordan man... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Der sidder en sensor et sted til at "opdage" at det bliver mørkt, denne sensor kan flyttes til et "skjult sted", så den tror der er konstant mørk, lige som jeg blev tilbudt, så kan du på denne måde fikse auto tænd

Kan sensoren ikke flyttes, er jeg sikker på den kan lokaliseres, og males over med en sort paint-marker eller sprit-tush, eller noget gaffa tape kan placeres hen over, og så er den udfordring fikset.

 

Jeg har en 12 år gammel Seat Altea, som du på ingen måde kan kalde en luksus bil . Den er det muligt at programmere baglygterne til at være slukkede. Det omvendte kunne i hvert fald lade sig gøre, da jeg købte bilen, men det kræver, at man har adgang til det originale programmeringsværktøj (computer) og kendskab til at bruge det. Ikke alle værksteder har det originale værktøj.

fase
hvis man kan koble ind på det originale ledningsnet, så er det vel "bare" at sætte et simpelt relæ hvor spolen tændes med strøm fra en af de forlygter som tænder auto og så en ledning fra bat til relæ til baglygte. Er der noget som jeg har overset. Evt en sikring.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Grunden til at jeg prædiger for at få det programmeret i stedet for at koble diverse relæer og andre ting og sager på, er at computeren i bilen somme tiden bruger samme pære til både baglys og bremselys ved at bruge pulsebredde modulation til de to funktioner. det kan man med rimelig sikkerhed se ved at se om pæren er på 21W. Er den det, og er der kun en glødetråd, så bruges PWM til lyset.

fase
Annonce
Mange gange må autoriserede værksteder ikke lave de ændringer, for så ændre de bilens typegodkendelse, og det vil en importør ikke stå inde for, så derfor må de autoriserede værksteder ikke altid lave de omprogrammeringer som kan virke simple..
Og nogle/mange biler kan man ikke bare programmere sig ud af det med baglygterne - bare fordi man kan på en bil, er det jo ikke ens på alle biler, kan jo mekanisk være lavet så der ikke kan “snydes” med det - for netop ikke og kunne omgås en EU regel.. 😉
Det kan bestemt godt være at grunden til at Mazda nævner, at det ikke kan lade sig gøre at programmere sig ud af problemet er, at de derved ændrer på bilens typegodkendelse, men hvis det er tilfældet, ville de vel heller ikke montere et relæ, og det vil de gerne.
Jeg er også selv tilbøjelig til at tro det må kunne programmeres, men man er jo noget lost, når Mazda siger nej.
Men nogle biler kan det kun løses mekanisk..
der er en på you tube som viser skift af baglygtepære i mazda 3. det ses tydeligt at der er to glødetråde.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
kovas skrev den 13-11-2019 14:15:03

der er en på you tube som viser skift af baglygtepære i mazda 3. det ses tydeligt at der er to glødetråde.

 Kan være stoplys integreret i pæren.. 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også