Tætning af hul til varmepumpe

For nogle måneder siden fik vi installeret en varmepumpe i vores hus. Huset er fra 2007, og er lavet af letbeton, så det var noget af en opgave montørerne kom på den dag, for at bore de 10 cm stor huller der skulle til for at trække kabler og rør. For at tætne hullerne blev der brugt en form for sprøjteskum, som Jeg syntes de var ret gavmilde med.

Af nysgerrighed afmonterede jeg en af de indvendige kabelbakker i dag, og kunne mærke at det trak en smule igennem. Da vores hus er ret nyt, og meget tæt, er jeg overhovedet ikke vandt til træk på nogen måde. Her kan jeg se at man ikke har brugt skum indvendig.

Perfektionist som jeg er, skal det selvfølgelig tætnes! Spørgsmålet er hvad der er bedst/mest praktisk? Skal jeg bruge stenuld, og bare mase det ind, i og med at jeg må vurdere at den ydre del er relativt forseglet? Eller vil skum være fremgangsmåden her?

I så fald der skal bruges skum, tager jeg gerne imod anbefalinger. Jeg er selv en el-nørd, men noget grøn når vi snakker mure og isolering.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det bedste er at starte udefra. Afdækninger og kraver letter du af og putter glasuld ind i utæthederne. Forsegl med en smule cement eller fugemasse, hvis det er ganske små utætheder. Indefra putter du også glasuld så langt ind, som muligt og dækker af med fugemasse og kapsler. Skum opsuger fugt og kan transportere det. 

 

Jaa jooo…tror ikke nødvendigvis at glasuld og cement løser problemet. Dit største problem er nok, at isolere IMELLEM rør der ligger tæt pakket. Det er mellemrummet mellem rørene der giver træk, og hvis du vil løse det,(om end vi er i nørd-området)  skal du nok mase en fugespids ind i mellem rørene og få noget fugemasse ind der - jeg ville ikke være bange for at bruge skum der heller.

Mvh Troels
Vær du glad for at få lidt frisk luft ind udefra , der mangler ventilhuller i boliger idag de er alt for tætte , med et dårligt indeklima tilfølge.............

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Dårligt indeklima er ikke ligefrem det største problem lige der hvor en varmepumpe cirkulerer luft.

Mvh Troels
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis