Rense afløb til opvaskemaskine

Når jeg tænder min opvaskemaskine (Siemens Aqua stop, ca. 10 år gammel) er der en lampe med et billede af en vandhane der lyser. I brugsanvisningen står ved denne fejlmeddelse:
Vandhane er lukket
Vandtilførsel er afbrudt
Si i vandtilførsel er stoppet
Der er knæk på slangen.
Jeg rensede sierne og åbnede (man skulle løsne er Torx skrue) ned til det jeg tror er Spildevandspumpen. Hernede lå nogle små stykker nødder og madrester som jeg fjernede. Da jeg tilsluttede strøm, viste maskinen samme fejl. Måske har filtrene på et tidspunkt siddet dårligt hvilket evt. er resulteret i at den er blevet stoppet et sted, dybere nede, i pumpen eller i en slange. Det tror jeg er mere sandsynligt end at det skulle være en fejl på vandtilførslen. Kunne det være fordi jeg skal have en ny afløbspumpe, eller hvad tror i det kunne være? Kan man evt. rense afløbspumpen, og hvor sidder den på sådan en maskine?

På forhånd tak,
Simon Brinck
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis afløbs pumpen ikke fungerer (optimalt) vil der være vand hen over risten i bunden af opvaskemaskinen når den er stoppet, og ud fra hvad du lige beskriver, er dette ikke tilfældet.

Den si/filter der refareres til i manualen, er indløbs filteret. det sidder i omløberen på vand-tilførsels slangen, henne ved din balofix/sfspærings ventil. Luk for ventilen, afmonter omløberen der holder slangen fast, og så tjek det filter du har siddende der i slangens tilgang.

 

Som skrevet så er det vandtilførsel du skal koncentrere dig om. Din pumpe m.m  som du har kigget på er afgang.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis