Sætningsskade

Hej Gutter
Det er længe siden jeg har været her inde, så jeg må hellere se om jeg ikke også kan hjælpe et par stykker med noget af det jeg har forstand på nu hvor jeg er her inde :D

Men jeg har et spørgsmål til jer:
Jeg var den anden dag ude at kigge på et nyere hus, men det var en grim skade i murværket.
Jeg undre mig, da det ligner at skaden kommer oppefra og ikke fra soklen.
Den løber gennem gesimsen og ned forbi overlæggeren til porthullet.
Kan nogle forklare mig hvad det kan skyldes og om det kan laves, eller i ville holde jer langt væk?
Huset tiltaler mig, på nær denne skade...

Der er ikke skøbt gulv i garagen, så det er et hjørne som ved en gavl.
Men taget går igennem og alt er bygget på en gang.

i kan se et billede jeg har prøvet at tegner her:
(billedet er ikke fra det omtalte hus)
https://ibb.co/2NXFrnj
https://ibb.co/0hGkvQD

Jeg håber i har nogle input.
Tak på forhånd.

 

Hej Gutter Det er længe siden jeg har været her... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Har du overvejet/spurgt til hvordan sælgerne forholder sig til skaden?
En revne som denne vil helt sikkert blive bemærket i tilstands rapporten. Og uanset hvad den keldes her så vil ingen forsikring tage den. Altså gambler du og tager risikoen for en evt dyr omgang, eller du må have sælger på banen og få skaden udbedret og en ren tilstands rapport på dette punkt.

Som en tidligere har nævnt er det formodentligt den bygningsdel til højre for billedet der har sat sig. Det kan skyldes meget, fx dårlig fundering, altså at fundamentet til bygnings delen ikke er 100% som den skal være og det kan en stolpe / søjle ret let blive da den del af fundament jo ikke hælder sammen med selve randfundamentet under huset.

Hvordan ser det ud i den anden side, er der slet ikke revne dannelse her? Hvad med de to stolper / søjler, ender de i samme højde 100% nu?


MVH Njord
Man kan nok sige at revnenrisikoen er større som huset og carporten er bygget. Havde man nøjedes med at lægge tagspærene på carporten op på et par bjælker, evt med inddækning, så havde du kke kunne se nogen revne eller knæk... Men fordi murdelen er så lave vil der blive en synlig evne der hvor carport delen hænger sammen med huset.

MVH Njord
Jeg har ikke talt med sælger om det, for jeg vidste ikke om det var et hus jeg ville gå videre med før jeg havde lidt mere ide hvad skader indebærer.

Det kunne godt være stolpen i midten som har sunket lidt, jeg havde selv tænkt tanken.
Ville det hjælpe hvis man støbte gulv i carporten, så kunne man måske "samle" det hele lidt bedre så det hele arbejde mere sammen?

Der er 2 porthuller, og et murret skur for enden i gavlen.
Jeg kan ikke se højde forskel med det blotte øje på søjlen (der er kun 1, som sagt ender det med et stur for enden)

Tak for Jeres tanker og forslag, det sætter nogle tanker i gang!

 


Skaden kan vanskeligt vurderes korrekt ud fra billederne, derfor bør du få en bygningssagkyndig til at "Se sagerne med fingerne".

Vær pesimistisk og regn med at når sådan en skade kan opstå, er der sandsynligvis også andre overraskelser i vente.

Umiddelbart ligner det et hus som der går tretten af på dusinet - det er ikke nogen arktiektonisk eller kulturhistorisk perle, så jeg vil lade fornuften råde og tilbyde et afslag i prisen der dækker reparationer + det løse.

Er sælger genstridig, så vælg et andet hus. En tilstandsrapport indeholder stort set intet ud over hvad du selv med det blotte øje kan konstaterer.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
To murede bygninger med hvert deres fundament, der er forbundet at en stribe mursten. Det kommer du til at omfuge de næste mange år ...
kan man afhjælpe det ved at støbe det sammen i forbindelse med at man støber gulv i carporten?

Endnu en gang tak for alle jeres svar, det er godt at høre en masse meninger om dette.

 

Hvis du kun støber et gulvlag, uden et randfundament skal du forvente dette vil knække også.
Der vil komme frost ind under og dermed vil jorden arbejde hvilket kan / vil give et knæk.

Hvis du derimod laver et egentligt randfundament der forbinder de to fundament dele du har nu, så tror jeg på det vil hjælpe rigtig meget, men det er kun min fornemmelse jeg har at have det i.

Faktisk har jeg et lidt lignende problem hvor jeg har tre søjler der er skudt halvanden meter foran mit hovedhus, og ud over disse har jeg en stue i første sals højde. Mine søjler her er med mindre revner og her overvejer jeg om det kan hjælpe at forbinde søjlerne med randfundamentet så det bliver en enhed.
Samtidigt har jeg planer om at etablere en stål altan hvor jeg også skal have et par stål søjler og disse overvejer jeg også at støbe fundamentet sammen med så det hele hænger sammen, netop for at skabe mest muligt stabilitet.

Jeg hører også gerne om praktiske erfaringer med dette :-)

MVH Njord
Godt input njord, Jamen det er der bare at lave et Randfundament så?
Hvis man alligevel skal igang med at grave betyder det vel ikke det store. Hvordan forbinder man det med det eksisterende, borer man stål ind i det fundamentet så det hænger sammen med det nye, som en slags murerbinder?

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis