Spots uden afbryder tilladt ?

Hej,
Jeg vil gerne have monteret spots i mit værksted, er det tilladt eller er der nogen regler der forhindrer at have spots monteret på fast fase dvs. uden afbryder ? Jeg vil gerne spare afbryderen da jeg monterer smarte GU10 pærer fra IKEA trådfri serien så jeg har ikke behov for fysisk afbryder.

/donnib

 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
https://www.greenline.dk/k/elartikler/lauritz-knudsen-fuga/lk-fuga-diverse/p/lk-fuga-nogleafbryder?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=Shopping%20Comlyn&utm_term=&utm_content=Shopping&gclid=EAIaIQobChMI1OG7tefk5QIVA8DeCh14hAvJEAQYASABEgKzevD_BwE

hvorfor ikke blot montere sådan en så er muligheden for at slukke for strømmen.
Der er ingen regler for det nej, du må gerne montere dem på konstant fase, men jeg kan ikke se noget som helt senarie hvor jeg ville undlade en afbryder på enten den ene eller anden måde.
En tavleafbryder kunne være en mulighed hvis du ikke vil have en almindelig afbryder og strømmen skal trækkes fra tavlen.

 

Grunden er egentligt fordi hvis man slukker så kan man ikke styre dem ergo skal der være fast fase på dem men den løsning som jetdirect kom med er sådan set fint for så kan man ikke pille ved strømmen ved en fejl. 

 

Du skal som minimum have kortslutnings beskyttelse, så denne kan fungerer som "hoved afbryder" også, til når/hvis du skal installerer/skifte en/flere fatninger, eller indskyde en fjernstyret afbryder.
Husk på, at hvis du ikke har en afbryder foran, så du f.eks. ved døren kan slukke for dine spots, så står de og bruger en st-by strøm på 0.5W/spot, hvilket i det lange løb også løber op i en del energi, og så har du på den lange bane ikke sparet nogle penge, ved at undlade din afbryder ved døren, samtidigt med du ikke vil have muligheden for at kunne skifte til almindelige lys-kilder på et senere tidspunkt, hvis du undlader din lokale afbryder.

 

Kortslutningsbeskyttelsen er jo sikringen i gruppeafbryderen. Jeg ville heller ikke spare afbryderen, og for at undgå utilsigtet afbrydelse, kunne man bruge en nøgleafbryder. 

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis