Gasbeton / HH multiplade

Hej - jeg har to spørgsmål jeg håber nogen kan hjælpe med...

1) helt lavpraktisk skal jeg have åbnet et dørhul, som er muret til med gasbetonblokke/HH-multiblokke. Hvordan åbner jeg nemmest op uden at efterlade hele huset indsvøbet i støv... ???

2) når nr. 1 er klaret skal der laves en ny "væg" hvor der nu er dørhul. Denne tænker jeg at lave i gasbeton. Da dørhullet som jeg skal bygge op/lukke befinder sig i vådrumszone (ja det lyder måske mærkeligt men dem der boede der før os har valgt at flytte døren hen i bruchenichen og selvf. ikke bruge bruchenichen, hvor de så har placeret en dør :-) ). Det vil jeg gerne have tilbage til det oprindelige så vi kan bruge bruchenichen igen. Men det betyder, at jeg skal have udført vådrumssikring af denne væg... kan det overhovedet lade sig gøre ? Tænker her på, at der kommer til at være en ny væg med overgang fra gammel væg og gammel vådrumssikring (hvor der er klinker på væggen).... overgangen mellem gammel væg og ny væg = hvordan vådrumssikres det ?!?!?!? Håber spørgsmål 2 er forståeligt.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skal døren præcis tilbage på sin gamle plads, så er det sikkert nemt nok at hugge fra hinanden Er det et andet sted, så kan man save i gasbeton med en almindelig fukssvans, De er nok det der støver mindst.    
Vådrumssikring skal have noget overlap, så der skal tages en række fliser ned, og hugge limen af for at få vådrumssikring til at blive tæt.
Men hvilken alder er det gamle badeværelse. Er det ret meget mere end 20 år så var det ikke almindeligt at bruge vådrumssikring

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Lokaliser den gamle dør, fat i en mukkert, og så ellers slå til, så kommer første hul, herfra fortsætter du så enten med mukkerten eller en fuksvans, og så ellers manuelt arbejde.

Du kan lave lukningen af den "nye-gamle" dør med hvad du vil, det er bare et spørgsmål om at lave en korrekt fugtsikring af overfladen, hvilket kan gøres på mange måder: speciel maling, plast membran, linoleum bare for at nævne et par stykker.

Har du planer om at renovere hele badeværelset, eller "kun" de to døre? Det bliver svæt at lave det så du ikke kan se hvor der er "overgang" mellem gamle og nye fliser. Plus du vil sikkert have svært ved at finde nøjagtig samme flise, og hvis du kan, så vil den nye have en anden overflade end den gamle, der har "tidens tand" på sig.

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak for jeres svar.
Ja, døren skal præcist tilbage på sin gamle plads, dvs. et opmuret dørhul skal åbnes (som det var engang) og et ”nyt” dørhul skal lukkes, ligesom det var engang.
Jeg tænker, at badeværelset er etableret/lavet/renoveret omkring 1985.
Planen er at vi nok om 5-6 år vil renovere badeværelset helt. Men lige nu og her drejer det sig om at vi skal kunne anvende det til at bade i. Så jeg tænker at ville bygge dørhullet op i enten gasbeton eller andet og så skal der evt. fliser på som nogenlunde matcher. Konen snakker om at det hele kan males over så ser man ikke eventuelle uligheder i fliserne. Og ja er klar over at det er en ”hovsaløsning” men det er det vi har mulighed for pt.
Min udfordring er blot, at dørhullet skal være vandtæt, altså at der mellem overgangen fra eksisterende vægge til ny væg (i dørhullet) skal være en vandtæt membran/overgang.
Så er det som ev elmand skriver: fjern 1-2 rækker af eksisterende fliser ved siden af det gamle dør-hul, og så få lavevt en ny membran hen over den nye tilmuring + lidt gammel væg, og så igang med fliser bagefter.

 

Samme fremgangsmåde når alle (begge) samlinger bliver i et hjørne ??? altså der skal et par fliser ned ?? 
Det kan man ikke se herfra. Men i princippet skal du jo have membran ind over den gamle væg.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også