Vægtlodder til strikkemaskine

Jeg har haft strikkemaskiner siden 1960, ikke den samme men udskiftet løbende og den sidste er elektronisk, kan styres med et designprogram fra pc. Dyrt, men dejligt. P.t. strikker jeg julegaver og har desværre forlist en af mine små vægte - den lyse på billedet. For at komme videre er jeg nødt til at finde på noget andet. Jeg har været ude i “fiskeskuffen”, hvor jeg fandt dette lod, som er brugbart midlertidigt. Dem vil jeg gerne lave flere af, med forskellig vægt - mindst 125 gram. Jeg tror at vi i vores “pengeknappe”  tid støbte bly  ind i rør af gl. barnevognsstel og lignende. I dag må man jo ikke bruge bly og jeg har heller ikke lyst til sådan et besværligt giftigt arbejde.
jeg efterlyser derfor ideer til, hvordan jeg kan lave pæne lodder. De skal være glatte for ikke at hænge fast i strikketøjet, have et øje til ophæng og have vægt. (Man sætter dem på i bunden af strikketøjet for at maskerne ikke hopper ud af nålene. Jeg har overvejet at støbe i tomme medicindåser af plastik i passende størrelser,
ingeborg

Når lysten driver værket
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Snak med en maskinfabrik, så kan de dreje nogle lodder til dig i messing eller rustfast stål


 

Hej.
Nu er det jo meget en smagssag hvad man synes er pænt. Men en 20mm rundjern vejer 100g/40mm De kroge som du viser på billedet fra fiskekassen kan du købe billigt i Biltema. Så er det bare at halvere s-et, bore et hul i enden af stålet og lime krogen fast med noget sekundlim. Derefter kan man alt efter smag male/dekorere lodderne.
Steensen skrev samtidig. Hans løsning er nok lidt dyr, men flot.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak for svarene - ikke det rigtige endnu   Jeg vil enten selv lave lodderne - eller have det nemt - så kunne jeg bruge https://www.effektlageret.dk/shop/104-lodder/9229-zebco-bund-lodder/
Ingeborg


Når lysten driver værket
Måske en pirk til fiskeri kunne bruges, du kan jo afmontere krogen  
Eks denne her på 150 gram til kr 29 Link
Billedresultat for pirke 150 gram"

Vi prøver igen, i morgen --
Tak - ideen er god, men der hænger mange omkostninger på udover portoen ved en lille handel. 

Når lysten driver værket
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Har du ikke en lokal fiskeri og jagt butik, der akn man ofte købe de store pilke lodder til fornuftige priser, eller hvis du af og til tager på marked (korskro, janderup, ho, julemarkedet på gram slot måske), så kan du ofte finde billigt fiske grej.

 

Tak for svaret - prøver lokalt - men det nærmeste ved Fredericia er vel Middelfarts fiskebutik.


Når lysten driver værket
Hvis det helst ikke må koste noget, kan du evt sy nogle små poser og fylde med sand og en sikkerhedsnål som krog.
Loddetin er også en mulighed at fylde i. Det kan du selv klippe i ønsket mål og det er giftfrit.
Der er uanede muligheder for kreative lodder. God fornøjelse
Hilsen Johnny

Johnny cnc
Tak for svaret. Det er ikke fordi de ikke må koste noget, men ofte kan iderige folk komme med gode ideer. Men at give 70 kr i porto for en vare til 20 kr, der sætter min fornuft ind. Sikkerhedsnåle dur ikke, når der er vægt på. Var på sygehuset og skulle klæde om. Nøglen til skabet skulle sættes på badekåben.... og det første der skete var at nøglen forsynet med en sikkerhedsnål havde nålen åbnet mens den sad i døren. Jeg greb bare efter nøglen og stak nålen dybt ind i min finger..... værre svineri og jeg måtte have hjælp til at få nålen ud.
ingeborg

Når lysten driver værket
Brug et plastrør med en passende diameter der afkortes til en passende længde.

Sæt rørstumpen på et plastunderlag - hæld passende mængde blyhagl i røret og forsegl det hele med 2-komponent lim, eksempelvis Araldit der fortyndes med sprit, så alle haglene dækkes.

Inden limen hærder, monteres en passende krog.

I stedet for plastrør kan en passende plastbeholder også bruges. 

Blyhagl kan frit købes i cal. 4,5 (til luftgeværer) i bl.a. Silvan og Bauhouse, og kroge fås i alle afskygninger i den nærmese byggepuscher..

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også