Sløjfeledninger til grupper

Jeg skal sløjfe nogle grupper og skal vælge kvadrat på sløjfeledningerne.

Hvis de skal forsyne 13A + 13A + 16 A tænker jeg at sløjfeledningerne bør være mindst 1,5 + 1,5 + 2,5 = 5,5 kvadrat så det kunne blive 6 kvadrat hen til første gruppe på 16 A
Den videre sløjfning til 13A + 13A tænker jeg kunne ske med 4 kvadrat, da de 2 grupper kun har 1,5 + 1,5 = 3,0 kvadrat til forbrug.

Er der særlige regler for beregning af kvadrat på sløjfeledninger og må man benytte 2 forskellige som er 6 kvadrat og 4 kvadrat ?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal bruge 6 mm2 over det hele. Den måde, du beregner dit kvadrat på, er ikke rigtig. Der indgår faktorer som strømværdier, kortslutningssikkerhed. Som en tommelfingerregel kan du bruge samme kvadrat som dit tilgangskabel, som sandsynligvis er mindst 6 mm2.

fase
Korrekt som fravriste. Skriver, desuden er det særdeles dårligt håndværk at bruge ledere med forskellig kvadrat under samme klemme fordi at du så risikere en væsentlig lavere fastspændende af den mindste kvadrat som ikke sjældent har forårsaget en nedsmeltning eller brand p.g.a. Af varmeudvikling. Jeg undrer mig også over hvorfor du vil gå ned i kvadrat, for det kan da ikke være p.g.a. Prisen du skal jo ikke bruge mere end max 10-15 cm ved hvert vidresløfning...
Min tanke var, at det måske var mere korrekt at tilpasse kvadratet til belastningen, som man jo gør i installationer ved anvendelse af f.eks. 1,5 og 2,5 afhængigt af belastningen.

Prisen er heldigvis ikke noget problem, da man kan nøjes med at købe den afmålte længde man har brug for.
Det, du taler om at tilpasse kvadratet til belastningen, kan du gøre efter gruppesikringen. Egentlig tilpasser du også kvadratet før gruppeafbryderen til den foransiddende sikring, nemlig til stikledningssikringen.  Ud fra dit sidste indlæg lyder det som om du vil lave ændringerne selv. du bevæger dig ind på et område, hvor der kan forekomme grimme ulykker, hvis man ikke ved, hvordan man gebærder sig i området.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis