El motor kører af sig selv

Min ældre autolift virker fint når jeg trykker på kontaktorens knapper, men når jeg trykker på betjenings knapperne bliver liften ved mad at køre op i 2-4 sekunder selvom jeg har sluppet trykknappen, hvorefter den stopper af sig selv. Det er ca. hver anden gang det sker. Når den kører ned er problemet der ikke. Den kan også finde på at tage sikringen, når jeg bruger betjenings knapperne. Jeg har gennemgået alle ledninger uden at finde noget unormalt. Ledningen til betjenings knapperne er ca. 3 meter lang, og tænker at nogen tidligere har lavet den længere end den var fra start af, men hvad kan det være?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Enten er det din kontaktor (relæ) eller betjeningsknappen der hænger, så den ikke reagere med det sammen, tror mest på det er en ny kontaktor der skal til.

Vi prøver igen, i morgen --
Du kan bare købe magen til den du har, men inden du skifter kontaktor skal du lige se om kontaktoren kobler ud, når du trykker på stopknappen. Kontaktoren ligner for øvrigt en dobbelt kontaktor med gensidig spærring.

fase
Mener det er en Danfoss C6, det er en ældre sag, kan ikke lige finde sådan en på nettet. Prøver stopknappen i morgen, om den virker.
Dine iagttagelser tyder på at der er 2 eller 3 kontakt punkter i dit relæ der svejser sammen. Eller der er skidt på magnetfladen i relæet.
Du bør skifte relæet ( kontaktor)
Tegning viser 2 enkelt relæer og med de lednings forbindelser ser det ud som om det er 2 x Danfoss C6
Alle kontaktorer kan bruges blot de har rette spolespænding. Og ifølge diagram er det 400 volt men det kan du aflæse på spolen når du har det skilt ad.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Fik det skilt ad, og ser at kontaktorerne faktisk er C10, spolespændengen er 220V. Er der nogen der har Danfoss C10 kontaktorer 220V liggende som jeg må købe?
Som jeg skrev kan du bruge hvilken som helst kontaktorer til formålet. Men nogen af dem er lidt højere så der kan måske blive problem med låget.
Jeg vil anbefale at du udskifter dem med nye Danfoss CI9 kontaktor, og som tilbehør en mekanisk gensidig spærring. Denne monteres imellem relæer og hindrer at du kan komme til at trykke ind på relæer samtidig med at knappen er trykket ind.
For at det hele passer perfekt sammen bør du også skifte termodelen med en ny. Du kan på siden af den gamle se hvilken strøm område du skal vælge, og hvad den skal indstilles på.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis