El kapslingsklasse på loftet

Hejsa
Jeg kom til at diskutere følgende med min kollega om hans elinstallation, og har brug for indspark:

Kapslingsklasser inden for elinstallationer i et uisoleret loftrum - hvad er reglerne her?
Er det lovligt at lave følgende:

-Gruppetavle med aflåselig låge, sat op på et spær på loftet, over isoleringen i et uisoleret loftrum.
-2x DIN klemrækker i tavlen (dvs. ingen automatsikringer eller andet)
- X-antal installationskabler ind i tavlen, så hele tavlen egentlig bare er en stor forgreningsdåse, alle kablerne er samlet via de klemrækker på DIN skinner.
- Alle kabler behørigt aflastet både inde i og uden for boksen.

Kapslingsklassen i dette tilfælde - her tænker jeg på gennemføring af kablerne ind i tavlens kabinet - jeg holder på at de skal køres gennem membran nipler i tavlens inddækning, mens min kollega holder på at det er tilladt bare at lave huller i toppen af tavlen, og så køre kablerne ned i tavlen uden tætning. Er der regler for hvor stænk/vand tæt sådan noget skal være, når det sidder på et spær i et ellers normalt tørt sted (der kommer jo som regel ikke vand inde i et loftrum, med mindre taget er utæt...)? Eller er sådan et loftrum at betegne som “indendørs”?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er tale om 240v 1,5 kvadrat kabler. 
Det er en helt normal tavle, med 2x DIN skinner. Den er ikke forberedt til nipler, men er forberedt til at man kan skære nogle cutouts ud på toppen og i bunden af kabinettet. Min tanke var at bore huller i toppen til nipler (24 stk., da der skal samles netop dét antal kabler i klemrækker i tavlen), så sætte enten membraner eller forskruninger i hullerne. Min kollega mener så, at det er tilladt bare at skære de cutouts ud, uden nogen form for tætning omkring hvert kabel.
Min bekymring går på, at hvis han bare nøjes med de cutouts, om gennemføringerne så kan lede vand ind i tavlen? Et loftrum har jo normalt ikke hverken regn eller lignende, og en normal tavle med gruppeafbrydere, i et bryggers, har man jo heller ikke forventning om vand ovenfra, men reglerne kunne jo være anderledes for et loftrum. Så jeg kan godt følge min kollega, men stadigvæk :)
De cutouts, der er forberedt i tavlen, er netop til at skære ud for kabler. Du kan nøjes med at skære ud for netop den diameter, der er brug for. Ved at ændre tavlen til brug med forskruninger har du ændret materiellet, hvilket strengt taget ikke er tilladt. Endelig kunne man have ført kablerne ind i tavlen fra bunden. 

fase
Okay, takker. Så det er altså ikke decideret ulovligt eller uforsvarligt, bare at skære hul til et bundt med 24x 3G1,5, uden tætning

Skal det forstås sådan, at et normalt loftrum, vil betegnes som et indendørs areal, på linie med en stue? Jeg kan nemlig ikke finde noget info i bekendtgørelsen om loftrum, på linie med feks. vådrum osv., så umiddelbart må det vel gå som et indendørs areal, hvor man ikke forventer vand, som feks. et udendørs skab. Jeg ved at det er lovligt at sætte en tavle op i et loftrum med både hpfi og det hele, så længe den er til at komme til uden at bruge stige/trappe. Den vil skulle sidde i brysthøjde over en gangbro over spærene, så det er ikke et problem.
Hmm...må vidst få chefen til at kigge på det når han er tilbage på

​Tak for svar indtil videre :)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis