Klasse B kombiafbryder?

I forbindelse med en kommende elbil, skal vi have installere en ladestander, med dertilhørende sikringsgrupper og fejlstrømsafbryder.

Min tanke har hele tiden været at have en kombiafbryder seperat fra resten af husets installation, til at undgå de værste problemer. Dog skal det være en AC/DC kombiafbryder (klasse B) ifølge den elektriker jeg indhenter tilbud fra.

Grunden til at jeg også står ret stejlt på at det skal være en kombiafbryder, er at der i sikringstavlen kun er plads til en række med 4 enkeltmoduler, og jeg helst ikke vil ud i at skulle udskifte mine 13A enkelt fase sikringsgrupper med en ny og tyndere afbryder (jeg tænker mest på prisen).

Findes der kombiafbrydere med et Klasse B HPFI indbygget?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Findes der ikke en klasse B kombiafbryder (som jeg næsten kan se at der ikke gør, vil min eneste mulighed være at udskifte mine 4 enkelt fase sikringsgrupper med sådan en her: https://www.wattoo.dk/legrand-dx3-automatsikring-c-13a-230-415vac-1p-n-6-ka-1-modul-3922205825?gclid=CjwKCAiAqqTuBRBAEiwA7B66hX2NfsOM6LCxCD623l7EUKHtuSIk_XskqGrUEFkPIHDtl6wv0YjlWBoCp-cQAvD_BwE og mine to 3 fase sikringsgrupper med hhv den her: https://www.wattoo.dk/automatsikring-ic40n-3-pol-nul-c-karakteristik-16a-6-10ka-brydeevne-icu-3322098755 og den her: https://www.wattoo.dk/automatsikring-ic40n-3-pol-nul-c-karakteristik-13a-6-10ka-brydeevne-icu-3322098742 . Det bliver selvfølgelig en dyr omgang, men hvis det er hvad der skal til...
Lidt interessant nyt her fra elbil-land.

Jeg fik en række tilbud, alle et stykke over 10.000 kr for at installere standeren, på trods af at det var en nem kabelføring, og kun en gennemboring.

”Synderen” var det her famøse AC/DC RCD som skal installeres, på trods af at en Tesla er bygget til ikke at kunne returnere jævnstrøm. Derfor valgte jeg selv at installere hele molevitten, hvilket jeg nu er meget glad for.

Det skal tilføjes at grunden til at man skal installere en AC/DC RCD, er fordi at jævnstrøm kan mætte en standard klasse A RCD (HPFI) hvorefter de ikke kan koble ud ved en fejlstrøm.

I min tavle installerede jeg en RCBO (kombiafbryder) og førte kablet ud til opladeren. Teslas stand kan jeg faktisk konstatere indeholder selv en type DC 24V RCD (faktisk en 4-moduls RCD vi kender fra tavlen sat til inde i selve kassen). Den påkrævede beskyttelse sidder derfor allerede i ladestanderen, og kan derfor ikke sende en jævnstrøm ind til tavlen som vil mætte en HPFI.

Derfor et tip herfra: skal du installere en Tesla ladestander, så ligemeget hvad man siger skal der IKKE installeres en 3000-6000kr speciel fejlstrømsafbryder.

Jeg går ud fra, at du har overholdt de regler og forskrifter, der er givet i stærkstrømsregulativ og fælles regulativ med hensyn til tilslutning af ladestandere til opladning af elbiler. Disse regler giver ikke undtagelse for Tesla ladere, og du har dermed overtrådt love og bestemmelser desangående. Så du burde nok holde en lidt lavere profil med din uautoriserede installation.

fase
S. Fabrin skrev den 28-11-2019 01:34:05

Jeg går ud fra, at du har overholdt de regler og forskrifter, der er givet i stærkstrømsregulativ og fælles regulativ med hensyn til tilslutning af ladestandere til opladning af elbiler. Disse regler giver ikke undtagelse for Tesla ladere, og du har dermed overtrådt love og bestemmelser desangående. Så du burde nok holde en lidt lavere profil med din uautoriserede installation.

Det synes jeg var lidt af et surt opstød.

Jeg fandt frem til at det pågældende komponent er et ABB esb 63-40 AC/DC type B RCD. Af hvad jeg kan se, er stærkstrømsdirektivet overholdt. Det er et komponent i ladestanderen og ikke i selve bilen, i øvrigt et komponent man sagtens selv kan udskifte med fx et Siemens siquence AC/DC RCD, skulle man ønske det.

Mit indlæg er udelukkende til, for at afkræfte at man har brug for et seperat komponent som en elektriker vil tage overpris for at installere, som i forvejen er en del af den ladestander som leveres.

Du kan naturligvis betragte det som et surt opstød, det er op til dig. Jeg har blot gjort opmærksom på, at du ikke har lavet installationen efter gældende regler. Regler som ikke  skelner mellem om, du kører i det ene eller andet fabrikat elbil. At du så oven i købet selv har lavet installationen, hvilket heller ikke er efter reglerne, er så en anden sag. I bund og grund er det ikke min sag, hvad folk laver af mere eller mindre lovlige installationer. Det er ejeren eller brugeren, der har ansvaret for lovligheden af installationen.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis