Hvordan vil du skære en kabelkanal til?

Jeg skal til at lave den helt store omgang kabelkanaler til diverse ting her i hjemmet. Hvordan man tilskærer en kabelkanal (vinkler, diverse tips og tricks) har jeg luret igennem årene, og er jeg sådan set også tryg ved at afprøve. Det store spørgsmål er sådan set hvordan i ville skære det?

Jeg har set folk bruge alt fra vinkelsliber til et simpelt multitool til at skære kabelkanaler til, og jeg vill egentlig bare høre hvad i plejede at gøre?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Sådan noget plastik kan være bøvlet at skære uden at det pludselig knækker og flækker. MEN løsningen må være en fintandet sav, fx. en finersav eller i en snæver vending en nedstryger.
Og så kan du jo bruge en skærekasse. Eller investere i en manuel geringssav, de har som regel også en forholdsvis fintandet klinge. Det er ikke altid noget motoriseret er lykken. 

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Da jeg var ansat som elektriker, der havde vi en standard kap/gerings sav... Kan dog ikke huske om den havde specielle små tænder eller blot standard... Men meget rolige bevægelser, så burde det være lige til.
ellers lige som gipsplader, en kniv og bræk herefter.

 

Liste saks, fintandet kap/gering sav med mange tandet klinge, nedstryger, skarp hobby kniv, stiksav med metal klinge, multi cutter med metal-klinge, rundsav med mange tandet klinge

Det er mange muligheder. I sidste ende er det et spørgsmål om hvorvidt føren af skære værktøjet kan finde ud af at betjene det på rette vis, for at undgå flossede/flækkede emner.

 

Nu skriver du ikke hvor store kanalerne er, for større kanaler har jo tilbehør i form af diverse hjørner, endestykker mm.
Er det små klisterkanaler til en eller få ledninger er det nemmeste at skære med en fintandet sav, enten i skærekasse eller frihånd.
Skal det være rigtig fint, kan du efter du har skåret, lige bruge en stanleykniv til at fjerne graterne, ved at skrabe med klingen, ikke skære.
Er det kanaller med løst låg, er et godt trik at forskyde låget i forhold til bunden, så samlinger ikke er både i låg og bund, lige det samme sted.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
Cmt har lavet en klinge til plast den har jeg brugt en del på arbejde. 
Tak for de mange fine svar, og tak for de gode tips. Jeg tror at en skærekasse eller en fin nedstryger lyder som en god løsning til at starte med, og specielt tak for tippet om at bruge en stanleykniv til at fjerne graterne.
Det skal siges at jeg tænker på 20/20mm eller en 20/35mm
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis