Må en PL-dåse monteres i loft i et åbent skur?

Hej med jer,

Håber I kan hjælpe. Jeg er blevet i tvivl, om jeg må montere en orange pl-dåse i loftet på et udvendigt åbent skur? Det er ikke til lampeudtag, men til samling af kabler. Kan ikke umiddelbart se, at der skulle være et alternativ i opus 74.

Bh Thomas

Thomas
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor bruge en pl dåse hvis du bare skal samle nogle kabler?
Der findes da masser af dåser til det formål.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Så længe du ikke skal bruge den til at være vejr-beskyttelse må du gerne, elelrs skal du have fat i en IP65 dåse hvis det skal være til vejr beskyttelse af samlingerne

 

Tak for svar Steensen. Dåsen kommer til at sidde i et åbent skur (på to af de fire sider), men 2,6 meter fra udhæng. Der er således ikke mulighed for, at der kommer vand på den - men det vil selvfølgelig være et "udemiljø" med den luftfugtighed, der nu engang er afhængigt af årstiden. Vil det være et problem? 

Thomas
Hvis du skal have lamper monteret derude, så kan du bruge dem som "samle dåser", det er der bl.a. gjort i min garge, hvor der ikke er vejr-tæt, men dog er den lukket tæt nok til dyr og mennesker ikke kan komme ind/ud.

 

Annonce
Det er præcis det, den skal bruges til. Strøm til led-spot og så nogle strømudtag rundt om i skuret. Har godt set på nogle IP65 dåser, men jeg synes bare ikke, det er så pænt, når de sidder udenpå loftet - det er derfor, jeg gerne vil bruge pl-dåsen, da det så bliver plant. 

Thomas
Det er jo et planlægnings spørgsmål, hvordan du trækker kablerne, så du kan køre dine kabler på en måde så det f.eks. går:
fra hovedtavlen->første stikkontakt/lokal tavle->lampe forgrening til 2-3 lamper osv.
Nu siger du LED spot, er det indbygnings spot eller reelle "lamper"?
Indbygnings spottene kan du jo arrangerer i 1, 2, 3 eller flere "spor" af X-antal lamper, og så ellers bare lave forbindelserne mellem de forskellige lamper til samlings punkter for ledningerne, så du kan distribuerer dine kabler viderepå den måde.

 

Du må gerne montere en pl-dåse i loftet i dit skur.
Jeg vil også fortrække at have et samlings punkt, fremfor at kører fra genstand til genstand.


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis