Fylde hul efter trampolin

Jeg har købt en kolonihave med en fin have, dog går en stor del af plænen til en nedgravet trampolin. Jeg ville gerne fylde hullet og lave bed/græs i stedet. Dog er det ikke muligt at køre en maskine ind til at fylde hullet.
Hvordan fylder man bedst sådan et hul, og hvordan sikrer man at jorden ikke falder sammen?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis der er plads til en lastbil, så få en vognmand til at komme med et læs jord, som så 'grabbes' over hækken og hen i hullet, hvis det ellers er tæt nok på. Ellers findes det da stadigvæk en trillebør, selv om det koster lidt arbejde. Der findes også en motorbør der selv kan læsse løs jord. Den kan lejes. Vil du unfgå at jorden synker, så lej også en pladevibrator, så du kan komprimere efterhånden som du fylder hullet.

Søren O
Som nævnt ovenfor, men fylder du hullet godt  op her i efteråret, g venter med at plante til foråret, er det begrænset hvor meget det vil synke yderligere.
Jeg ville nøjes med at stampe jorden fast, ved at gå rundt og komprimere med fødderne, for hver ca 15 cm du fylder i, så har planterne også en chance for at få en god start, uden alt for hård jord.

Du kunne jo også sætte et seddel og på foreningens opslagstavle, at du mangler jordfyld, måske andre har noget i overskud, og så slemt er det da heller i at køre med en almindelig trillebør, bare den er er rimelig kvalitet, min favorit er sådan en her, som jeg har flyttet rigtig mange tons med. Link
Ravendo BC 1100 S mørtelbør 250 kg / 110 liter

Vi prøver igen, i morgen --
Da hullet blev lavet forsvandt jorden da væk, eller ligger der en dynge et sted så kunne denne læsses derned igen

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du kan ofte køre ud på en genbrugs plads i kommunen, hvor du kan hente frisk komposteret jord gratis. så skal du bare hente tilpas mange trailer fulde af det, og så igang med trillebøren mellem trailer og hullet, og så ellers en masse fysisk arbejde.
Hvis du har rindende vand, kan du i stedet for at stampe, brug en haveslange med en sprøjte pistol til at lave "regnvejr", og gennemvæde jorden for hver 5-10cm, så bliver den også godt kompakt, men på bekostning af 1-3 kubikmeter vand.

Jeg selv har gravet hul til en trampolin i min have, hvor jeg flyttede jorden ud på min forhaves bed, så måske du har et/flere høj-bede hvor du kan fjerne 10-20cm fra, så du kan fylde trampolin hullet op.

 

Super gode bud! Jeg vil prøve at sætte en seddel op i foreningen, så kan jeg fylde hullet løbende som der dukker jord op  
Tak skal I have!
Jeg vil ikke anbefale at fylde hullet med kompost. Det vil blive ved at synke de næste mange år, dels fordi det er meget svært at komprimere, dels fordi selve komposteringen/ nedbrydningen af materialet fortsætter. Hvis du ikke kan skaffe jord fra egen eller andres haver bør du købe muldjord. Altså rigtig jord som er gravet op et andet sted. Det forhandles ofte som "harpet muld", hvilket vist vil sige at de største sten er sigtet fra.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis