Gulvvarme, kan ikke få fremløbstemperatur op

Jeg har netop fået tilsluttet gulvvarme med et Wavin Tigris system (3 kredse).
Min VVS'er mangler stadig at installere styreenheden, men alt det andet er tilsluttet og vi har faktisk god gulvvarme.
Systemet har kun kørt nogle dage, men problemet er at fremkøbstemperaturen kun er 26-27 gr. Alle 3 kredse står "helt åbne" og varmen er kun styret af termostaten på shunten. Derfor siger min VVS'er at fremløbstemperaturen burde ligge væsentligt højere omkring 35-40 gr.
Uanset hvad jeg sætter termostaten på, gør det ikke rigtigt nogen forskel på fremløbstemperaturen.
Min VVS mener at det er cirkulationspumpen som er defekt. Det er også muligt, men jeg synes bare den lyder som om den kører fint. Og som nævnt har vi OK fodvarme lige nu, men uden styring burde den vel næsten blive FOR varm og det er den ikke.
Jeg tænker at det kunne være luft i slangerne. Også fordi pumpen sidder i en kælder som ligger lidt lavere end slangerne. Men automatudlufteren lyder ikke til at der kommer luft ud og VVS siger han har skyllet systemet igennem da han monterede det.
Er der nogen har et bud på hvad problemet kan være? Det er meget muligt at VVS'eren har ret, men jeg er lidt forbeholden med at få skiftet en helt ny cirkulationspumpe, hvis det slet ikke er årsagen.

Jeg vedhæfter lige et billede af systemet
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du har varme i kredsene, så er det ikke luft. Der vil være spærret for gennemløb i kredse med luft.
Den pumpe du viser kan ikke hæve fremløbstemperatur, den kan kun cirkulere med vandet i blandesløjfen.
Det er pumpen i fyret/fjernvarmen der skal komme med varme. Det er ganske udmærket at køre uden styring og så regulere på termostaten alene. Har du trægulve bør du ikke komme op over 32-34 grader.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svar. Jeg er ret sikker på at fyret leverer hvad det skal. Fremløbsrøret kan ihvertfald blive rigtigt varmt :-) Og mine radiatorer rundt omkring i huset kan blive meget varme.
Når jeg skruet op for den blå termostat på shunten, burde temperaturen da stige, ikke? (termometret på fremløbs-manifolden)

Ved du om der sidder en returkobling på returløbet til varmekilden, Vi havde problemer med at få varmen sidste år, indtil jeg fandt ud af der sad en returkobling, der var helt lukket.


 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Ikke mig bekendt. Har taget nogle billeder mere, hvis det gør nogen klogere.

Jeg har læst et sted at en shunt skal sørge for at fremløbstemperaturen ikke bliver over 27gr, men andre steder at den burde ligge på 30-38 gr. Hvad er korrekt? For hvis den max skal være på 27gr. virker mit system jo fint :-) Men VVS'eren siger bare at den burde være meget højere.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis