Emhætte ventilator, stik forbindelde

Hej jeg har en emhætte med ekstern ventilator på loftet. Den er nu stoppet med at virke.

Jeg var på loftet og åbnede den, drejede ventilatoren et par gange og den kunne køre lidt igen når man tændte via styringen i køkkenet. Det virkede dog meget ustabilt og langt hoved parten af gangene vil den ikke starte.

Er der nogen som har et bud ? - er der kul som skal skiftes ?, har skilt den ad og syntes ikke det ser ud som om der er nogle steder man kan skifte dem.

Kan det være fedt (den virker ikke til at være sovset ind) og hvis det er fedt hvordan fikses det.

Andre ideer ? - er det en ny motor som skal købes

Til sidst vil jeg lige høre om Der er nogen som ved hvordan man selv tænder ventilatoren via det stik på billedet - tænker det er en lus mellem nogle af benen som styre ventilator hastighedden. men jeg ved det ikke
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dette mærke sider på ventilatoren
Ventilator får strøm igennem stikket som du viser Det kommer nede fra emhættens styring, og du kunne pille fedtfilter af og se om der er et stik der er ved at falde af.
Der er ikke kul eller andre sliddele ( undtagen lejer) i en ventilatormotor.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svar
I denne ventilator er det omvendt, det er ventilatoren på loftet som tilsluttes 240 volt og sender strøm ned til emhætten i køkkenet.
Du kan have helt ret i at det lige så godt kan være styringen/relæer som det er galt med.
Tænker dog det er mest sandsynlogt at det er motoren, da det hjalp lidt at dreje den rundt.

Jeg tænker det måske er muligt at tilslutte ventilatoren til 240 volt og manuelt 'styre' via en lus....blot for at tjekke om det er motor eller styring som er deffekt.
Hvis motor køre fint ved hjælp af en lus eller ligne så ved jeg at det er styringen, og hvis den ikke køre ved jeg det er motoren.

Hvis nogen ved hvordan stikket fungere/styre ventilatoren kunne det være rigtig godt til fejlsøgning.

Inde i boksen ved motor sidder sikkert en kondensator. Efter skiltet tyder det på at den er 6,3 microfarad.
Din beskrivelse ligner som om denne er gået. Du kan tjekke den ved at tage den ud, sætte 230 v på terminaler, tage strømmen fra og kort efter kortslutte terminaler. Hvis den slår en lille / stor gnist er den ok.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Eller du kan kontrollere den ved at købe og bruge et multimeter som kan måle værdien af kondensatorer. Hvis den kan måle en værdi er den intakt.
Det kan også være at du kan se det på kondensatoren om den er i stykker. Toppen vil da være "sprunget".
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Hej, har først nu haft lidt tid....

det ser udtil at I har ramt rigtigt mht kondensatoren - det havde jeg ikke selv tænkt på.

Jeg er selv svagstrømsing og har derfor et fint fluke som kan måle kapasitet.

Den store motor kondensator står rigtig nok med påtrykt 6.3 uf
Fluken melder 6.3 nf når jeg måler på den (afmonteret)
Et lille tjek af fluke på andre kondensatore viser at det ikke måler faktor 1000 forkert.
Ergo er kondensator død.

Jeg har rodet i skuffer og fandt en 4.7 uf /100 volt kondensator som jeg lige testede med og motoren kærte fint op (i nogle sekunder) indtil kondensatoren smeltede og lugtede fælt - den lille svend var jo også blot på 100 volt og kunne ikke klare mosten.
Jeg må nok hellere bestille en ny som kan klare de 400 volt som kræves.

Mange tak for hjælpen i har sparet mig for en dyr ny motor

Ny kondensator bestilt til 25 kr 😁
Som du selv har erfaret kunne din kondensator ikke holde. Det skal både være 400 v ( noget med effektiv og spidsspænding ) og det må ikke være elektrolyt men skal være til vekselstrøm.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis