Reparer spisebord

Hej,
Har i en ide om hvordan jeg kan reparerer dette?

Mvh

Egemen
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
På billedet ligner det en svindrevne, eller en samling hvor limen har sluppet. Den rigtige løsning er jo at skille de 2 plader ad, få dem rettet til med rundsav, afretter, overfræser eller lignende og derefter lime det sammen. Det lyder nok lidt omfattende  . Var det mit bord, ville jeg først forsøge med noget voks i samme farve som træet. Lim eller vandlak blandet med savsmuld fra eg, kan også være en mulighed, hvis det kan tilpasses farven. Hvor bred er revnen?
Vh. Carsten 

 

Det er bredden. 
Du er trods alt heldig at det "kun" er limfugen der sprækker og ikke træet. Det er opskæringen der er synderen og der er sjusket med sorteringen.

Skil samlingen ad, og høvl fladerne helt lige - brug en rubank og kontroller med en lygte fra undersiden om fladerne er helt plane.

Du skal også sikre dig at emne og høvl står 100% vinkelret - brug en lille vinkel ved kontrol.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Almindelig PVA lim. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
jeg ville prøve at skrue et stykke træ på hver side af revnen under bordet. fylde revnen op med trælim og så spænde det sammen med klemmer på de 2 stykker træ du har skruet op under bordet. 
Planker der skal tvinges sammen, skal også spændes lige sammen. Du risikerer at plankerne krummer ved kun at spænde fra undersiden med påskruede træstykker. Desuden svækker fremgangsmåden limningen.

Derudover vil plankerne være væsentlig stærkere end skruernes befæstelse, og så har du et "plørehul".

Når bordet er gået op i lmningen, indikerer det store spændinger i plankerne. Bemærk at der ikke er svindrevner i endetræer, så det er næppe tempereturforskelle eller mangelfuld vedligeholdelse der er synderen.

Eneste farbare løsning, er at få rettet limfladerne.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis