Læremateriale til afretter/tykkelseshøvl

Hej
Har fundet en ældre INCA afretter/tykkelseshøvl, men har aldrig arbejdet med sådan én før.
Hvis nogen kender gode videoer på DK/UK/DE, så vil jeg være meget glad.
Vh, Silas
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Silas.

Har ingen bud på Youtube videoer.

Mere Præsist:
Hvad er det du søger af informationer?

Prøv at spørge her og jeg og andre vil helt sikkert forsøge at hjælpe dig.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Hej maskinsnedker
Generel intro hvordan man bruger en sådan maskine, tips og tricks til at gøre det smart. Er der nogle faremomenter man skal være særligt obs på
Og, hvad bruges det stykke træ på armen over høvlen til
Har du aldrig arbejdet med en sådan snedkerimaskine (kender ikke din "baggrund og forudsætninger" er det jo klogt at søge informationer, hvilket du jo også gør.

Almindelig sund fornuft og agtpågivenhed! - - - Er som regel nok, til at undgå farlige situationer.

Løst hår/langt/tøj som ærmer skal undgås da et skjorteærme i nærheden af din kutter er farligt.
Ikke noget med strittende fingre osv.

Tips og trix som du skriver er noget du lærer hen ad vejen, afhængigt af hvad du vil lave, tænker du på noget specielt? (en skam vi bor i hver sin ende af landet (jeg nær Thisted) for ellers ku jeg godt lære dig lidt tror jeg, har arbejdet med snedkerimaskiner siden efteråret 1969)

Det stykke træ over høvlen du omtaler på armen ser jeg som en del til at spænde på til at rette et givet emne på kanten af F.eks. et bræt på kanten, så det bliver ret og i 90 gr. vinkel (kender ikke din maskine i detaljer) dette kan helt sikkert stilles i grader så du har mulighed for at høvle "i smig eller på skrå (ude af vinkel)

Har du mulighed for at úploade fotos, de fortæller mange gange meget mere end det skrevne ord. 

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Hvis træstykket over kutteren ( tromlen eller høvlen) sidder på en lille bevægelig arm så er det beskyttelses skjold. Den sættes i en højde så materialet lige går under men du bliver advaret hvis din hånd er på vej ind imod kutteren.
Så lidt generelle tips ud over de gode fra maskinsnedker.
Hold koncentration medens du arbejder med maskinen. Stop ved træthed m.m.
Gør det til en regel at der kun drikkes vand / sodavand til frokost hvis du påtænker at køre videre bagefter.
Sluk maskinen når du er færdig med et emne og lige skal måle eller andet.

.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Her er en engelsk gennemgang af en tilfældig afretter, den smule jeg så, siger han at han vil gennemgå dens funktioner, fordele og ulemper, så tænker denne video levere en andel af dine informations søgning.
https://www.youtube.com/watch?v=E7UKx8ccpC0

 

Annonce
Mange tak for input til jer alle
Skal sådan en maskine slibes og er det noget man kan gøre selv overhovedet?
Billede af maskinen er vedhæftet omend lidt sent i tråden 😊
Vedhæftede filer:
Nå den, det er en du stiller så du får mest mulig beskyttelse.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Jeg skal ikke svarer for din model konkret, men i de nyere skifter man typisk klingerne, frem for at slibe dem, om end man godt kan slibe dem, men det gælder om at være sikker på de stadigvæk er lige tunge så rotor er i ballance.

 

Mange tak
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis